Her er 5 punkter du bør implementere i din strategi for sosiale medier.

Før vi setter i gang med strategien kan det være greit å ha en klar forståelse for hva sosiale medier er. Det er mange definisjoner på fenomenet, men en av de bedre synes jeg er denne:

Sosiale medier er en samtale som støttes av nettbaserte verktøy.

Det vi som markedsførere ser er et paradigmeskifte hvor man på nettet beveger seg bort fra en ren monolog-markedsføring til å nærme seg det vi kaller dialogmarkedsføring. Eller for å si det slik: Markedsføringen går fra å skape oppmerksomhet til å skape deltagelse.

Kundene våre, som før lyttet til oss, er nå deltakere, og de vil at vi skal lytte til dem. Alle er i mediebransjen – du, kunden, pressen, ja, alle som vil være der.

Fokuset for oss markedsførere bør nå være på relasjoner og samtaler. Sosiale medier er som skapt for dette, men brukt feil er de nok en (ineffektiv og bortkastet) arena for monolog-markedsførere som har misforstått gamet. (Kvasir er en av bedriftene som har skjønt det).

Med inspirasjon fra en presentasjon av David Griner har jeg satt opp noen punkter du bør gå gjennom for å lage en god strategi for sosiale medier:

1. Mål

Hva ønsker du å oppnå ved å ta i bruk sosiale medier? Mer salg? Flere leads? Vareprat? Oppmerksomhet? Ønsker du å posisjonere deg som en autoritet i din bransje? Definer konkret hva ditt mål er. Kan du tallfeste det er det enda bedre!

2. Misjon

Hva er din “misjon” eller hensikt i sosiale medier? En bedrift ordla det slik: “Alt som skaper positive, varige minner er kundeservice.” For bilgiganten Ford ble misjonen hørende slik ut: “Menneskeliggjøre merkevaren Ford og sette mennesker i kontakt med Ford-ansatte.” Misjonen blir filosofien du navigerer med i det sosiale medielandskapet.

3. Måling

Hvordan kan du vite at det du gjør har en effekt? Det finnes en rekke måleparametre alt etter hva målet ditt er. Bloggposter, kommentarer, Twitter-følgere, Facebook-fans, ratinger, tagger, embedder, linker, nedlastninger, søkemotorresultater osv. Ved å bruke Google Docs kan du enkelt mate inn data og få ut lett forståelig statistikk med grafer og diagrammer.

4. Ansvar

Hvem skal ha ansvaret for dette i bedriften? Sosiale medier omfatter kundeservice, markedsføring og salg… For uinvidde kan arbeidet med sosiale medier se ut som lek, og utfordringen blir derfor å produsere noen resultater som du kan vise til. Har du klare mål og god måling er dette enklere. Får du i tillegg inkludert sosiale medier i stillingsbeskrivelsen din vil du også få crediten på din kappe når den kommer.

5. Hva er fordelene for kundene?

Relevant og verdifullt innhold er nøkkelen. Gi dem innsikt, gi dem mer av deg selv. La dem få en sniktitt under panseret på din organisasjon eller gi dem muligheten til å gjøre et kupp.

Dette er noen av punktene som bør inngå i en strategi for sosiale medier. Kommer du på flere? La oss høre dine kommentarer! 🙂

NB: Likte du denne artikkelen? Meld deg på nyhetsbrevet i skjemaet oppe til høyre på denne siden, og få tilsendt artikler om markedsføring, kommunikasjon og salg helt gratis. Last også ned den nye e-boken “4 Steg Til En Mer Selgende Web” helt gratis på denne nettsiden.