Innsikt Kommunikasjon og PR Markedsføring

Slik lager du en strategi for sosiale medier

Her er 5 punkter du bør implementere i din strategi for sosiale medier.

Før vi setter i gang med strategien kan det være greit å ha en klar forståelse for hva sosiale medier er. Det er mange definisjoner på fenomenet, men en av de bedre synes jeg er denne:

Sosiale medier er en samtale som støttes av nettbaserte verktøy.

Det vi som markedsførere ser er et paradigmeskifte hvor man på nettet beveger seg bort fra en ren monolog-markedsføring til å nærme seg det vi kaller dialogmarkedsføring. Eller for å si det slik: Markedsføringen går fra å skape oppmerksomhet til å skape deltagelse.

Kundene våre, som før lyttet til oss, er nå deltakere, og de vil at vi skal lytte til dem. Alle er i mediebransjen – du, kunden, pressen, ja, alle som vil være der.

Fokuset for oss markedsførere bør nå være på relasjoner og samtaler. Sosiale medier er som skapt for dette, men brukt feil er de nok en (ineffektiv og bortkastet) arena for monolog-markedsførere som har misforstått gamet. (Kvasir er en av bedriftene som har skjønt det).

Med inspirasjon fra en presentasjon av David Griner har jeg satt opp noen punkter du bør gå gjennom for å lage en god strategi for sosiale medier:

1. Mål

Hva ønsker du å oppnå ved å ta i bruk sosiale medier? Mer salg? Flere leads? Vareprat? Oppmerksomhet? Ønsker du å posisjonere deg som en autoritet i din bransje? Definer konkret hva ditt mål er. Kan du tallfeste det er det enda bedre!

2. Misjon

Hva er din «misjon» eller hensikt i sosiale medier? En bedrift ordla det slik: «Alt som skaper positive, varige minner er kundeservice.» For bilgiganten Ford ble misjonen hørende slik ut: «Menneskeliggjøre merkevaren Ford og sette mennesker i kontakt med Ford-ansatte.» Misjonen blir filosofien du navigerer med i det sosiale medielandskapet.

3. Måling

Hvordan kan du vite at det du gjør har en effekt? Det finnes en rekke måleparametre alt etter hva målet ditt er. Bloggposter, kommentarer, Twitter-følgere, Facebook-fans, ratinger, tagger, embedder, linker, nedlastninger, søkemotorresultater osv. Ved å bruke Google Docs kan du enkelt mate inn data og få ut lett forståelig statistikk med grafer og diagrammer.

4. Ansvar

Hvem skal ha ansvaret for dette i bedriften? Sosiale medier omfatter kundeservice, markedsføring og salg… For uinvidde kan arbeidet med sosiale medier se ut som lek, og utfordringen blir derfor å produsere noen resultater som du kan vise til. Har du klare mål og god måling er dette enklere. Får du i tillegg inkludert sosiale medier i stillingsbeskrivelsen din vil du også få crediten på din kappe når den kommer.

5. Hva er fordelene for kundene?

Relevant og verdifullt innhold er nøkkelen. Gi dem innsikt, gi dem mer av deg selv. La dem få en sniktitt under panseret på din organisasjon eller gi dem muligheten til å gjøre et kupp.

Dette er noen av punktene som bør inngå i en strategi for sosiale medier. Kommer du på flere? La oss høre dine kommentarer! 🙂

NB: Likte du denne artikkelen? Meld deg på nyhetsbrevet i skjemaet oppe til høyre på denne siden, og få tilsendt artikler om markedsføring, kommunikasjon og salg helt gratis. Last også ned den nye e-boken «4 Steg Til En Mer Selgende Web» helt gratis på denne nettsiden.

Erlend Førsund
Erlend er markedssjef og seniorrådgiver i MarkedsPartner. Han har 15 års erfaring fra digital markedsføring og er forfatter av «Hvordan lykkes med content marketing». Erlend brenner for å gjøre bedrifter og enkeltpersoner til tankeledere i sine bransjer.
Du liker kanskje også
Slik lager du en enkel markedsplan
Slik får du henne til å søke på din skole
10 kommentarer
  • Murad Tanrykuliev mar 7,2013 på 11:59

    Hvorfor kan jeg ikke finne presist om hva man(bedrift) må gjøre for å øke salg. Jeg leser kun om at man må bruker sosial media ressurser osv for å oppnå gode resultatet.. Men det ikke forklare hvordan man må bruker dem muligheter.

  • Markedsheltene.no des 11,2012 på 14:04

    Hei Martin. Fordelen for selskapet er hvorvidt du oppnår den målsettingen du definerer i punkt 1. En satsing i sosiale medier kan ha mange fordeler, men her snakker vi om tilsiktede fordeler, som for de fleste vil være økt salg, en sterkere posisjon eller økt kjennskap i målgruppen.

  • Martin C. Kviteberg des 1,2012 på 11:37

    Burde kanskje hatt med punktet "Hva er fordelene for selskapet?"

  • admin feb 8,2012 på 18:23

    Google Docs er en egen applikasjon fra Google, helt gratis

  • Stian mai 12,2011 på 18:01

    «Ved å bruke Google Docs kan du enkelt mate inn data og få ut lett forståelig statistikk med grafer og diagrammer.»

    Hva mener dere med det? Menes det egentlig google analytics?

  • […] har lånt malen fra Markedsheltene, med 5 punkter som trengs i en strategi for bruk av sosiale […]

  • Øvingsoppgave 4 | Blogg! apr 11,2011 på 14:29

    […] også lagt ved ett strategikart fra http://www.markedsheltene.no/innsikt/slik-lager-du-en-strategi-for-sosiale-medier/  for å vise til hvordan de overnevnte poengene kan settes i […]

  • […] Det finnes mange gode tips til hvordan man skal lage en strategi for sosiale medier og her ønsker jeg å dele den jeg mener dekker det meste ved hjelp av 5 steg. (Hentet fra Markedsheltene: Slik lager du en strategi for sosiale medier) […]

  • Pingbull jun 28,2009 på 09:57

    En av de beste definisjoner på sosiale medier så langt. Som en gammel mann (over 40) som har vokst opp med Phillip Kottler, så leter jeg stadig etter gode definisjoner for å forstå dette. Klare og gode poenger som alltid. Takk.

Skriv en kommentar

Din kommentar*

Ditt navn*
Ditt nettsted