Det er min oppfatning at de fleste norske nettsteder i dag bare genererer en brøkdel av det de kunne ha gitt i form av kunder og salg.

Grunnen er stort sett at de mangler en klar webstrategi som er direkte knyttet til bedriftens markedsstrategi. Med andre ord er det ikke satt mål for hva man ønsker å oppnå med nettstedet, og det mangler en plan for hvordan man skal oppnå det.

Nettstedet ditt har potensiale til å bli en av bedriftens mest verdifulle eiendeler. Du har et fantastiskverktøy til din disposisjon, bare du innser hva du kan utrette med det, og går til aksjon… nå!

Før konkurrentene får forspranget …

Tenk på dette: Over 92 prosent av forbrukere har nettet som utgangspunkt for sin kjøpsprosess. Det er nesten alle.

For deg som jobber innen B2B er tallet litt lavere, men likevel høyt: Hele 75 prosent av innkjøpere begynner sin research på nettet, i følge Synergy Marketing Group.

Utfordringen for dagens digitale markedsførere er å skape nettsteder som oppfyller brukerens forventninger og informasjonsbehov i alle fasene av kjøpsprosessen.

Samtidig må man lykkes i å få interessante, potensielle kunder til å identifisere seg slik at selgerne dine kan gå i dialog med dem på riktig tidspunkt.

Vinnerne blir de bedriftene som klarer å sikre synlighet i søkemotorene og i andre relevante kanaler, og som lykkes i å konvertere besøk til leads (henvendelser fra potensielle kunder) og leads til kunder.

Erlend Førsund er rådgiver og tekstforfatter og har skrevet e-boken “4 steg til en mer selgende web” som er en lettfattelig guide innen webstrategi for markedsansvarlige i bedrifter med fokus på å generere leads. Ønsker du å ta en prat om dine utfordringer? Send en forespørsel via kontaktskjemaet eller ring Erlend på 45400014.