Innsikt Karriere

10 tips for å gi karrieren et løft på LinkedIn (Del 1)

Her er 10 tips til hvordan du kan gi karrieren ditt et løft i 2009 ved å bruke verdens største karrierenettverk LinkedIn for hva det er verdt.

1.  Bygg og styr ditt brand med profilen din

Profilen din er din “Gulesider-annonse” på LinkedIn. Den vil også være godt synlig på Google når noen søker på ditt navn, så vær nøye med hvordan du setter opp profilen din. For å øke synligheten ytterligere, bytt ut standard URL’en med en URL som er ditt faktiske navn.

Siden din profil på LinkedIn tjener som din online CV bør den inneholde informasjon om ditt karriereløp. Bruk nøkkelord som du kan bli funnet på. Hva du har jobbet med er selvsagt interessant, men det som vil trigge leseren er hva du har oppnådd i jobben din. Dette er en annonse for deg. Fokuser derfor på fordelene, ikke bare egenskapene.

2. Posisjoner deg selv som en ekspert innen ditt fagområde

LinkedIn har et Questions & Answers område hvor medlemmer kan legge ut sine spørsmål. Spørsmålene kategoriseres i fagområder. Gjør det til en vane å tråle de kategoriene der du er ekspert og markedsfør din ekspertise ved å svare på spørsmål. Du vil bli sett på som en ressursperson og muligheter kan raskt åpne seg.

3. Dra nytte av ekspertisen og erfaringen i ditt nettverk

Har du en utfordring eller et problem kan du raskt få hjelp av eksperter over hele verden som villig deler side opp og side ned av sine erfaringer og råd til deg. Husk å takke for hjelpen og å lukke spørsmålet ved å velge ut beste svar. Å bli kåret til personen med det beste svaret gir en fjær i hatten til den personen og da stimulerer du til fortsatt aktivitet rundt dine spørsmål.

4. Bygg et nettverk

Når du møter nye mennesker som du ønsker å ha i ditt nettverk, søk dem opp på LinkedIn og send dem en invitasjon til ditt nettverk. Ta bunken med gamle visittkort og gå gjennom dem en etter en. En relasjon er viktig å bevare, og det gjør du på en enkel måte via LinkedIn. Jo flere “connections” du har på LinkedIn, jo mer synlig er du når noen søker etter din kompetanse.

5. Plei nettverket ditt

Hold kontakten med nettverket ditt ved å være aktiv. Svar på spørsmål som kontaktene dine sender via nettverket. Kommenter gjerne deres statusfelt. Har du informasjon som kan være til nytte for dem, send dem en pdf eller en link. Gi noe av verdi til dem, da vil du også få noe tilbake.

Erlend Førsund
Erlend er markedssjef og innholdsrådgiver i MarkedsPartner. Han har 17 års erfaring fra digital markedsføring og er forfatter av «Hvordan lykkes med content marketing». Erlend brenner for å gjøre bedrifter og enkeltpersoner til tankeledere i sine bransjer.
Du liker kanskje også
Tre trender for digital markedsføring i 2016
Hvor mye tid skal brukes på sosiale medier for å lykkes og hva definerer suksess?

Skriv en kommentar

Din kommentar*

Ditt navn*
Ditt nettsted