Etter flere års erfaring som blogger og basert på studier fra ledende aktører i markedsføringsbransjen, anser jeg i dag blogging som en kritisk suksessfaktor for de fleste bedrifter som har leadsgenerering som en av sine målsetninger.

Selv begynte jeg å eksperimentere med blogging tilbake i 2004, og fire år senere begynte jeg å planlegge lanseringen av min en egen businessrelaterte blogg, Markedsheltene.no. Bloggen har i dag har cirka 2 500 lesere hver måned, over 700 abonnenter på e-post og er en viktig kilde til å generere leads. Enten gjennom nedlasting av e-bøker eller gjennom direkte henvendelser fra bedrifter som ønsker hjelp til markedsføring, enten på strategisk eller taktisk nivå.

Blogging er uten tvil blant de mest kostnadseffektive virkemidlene innen det vi kaller innholdsmarkedsføring (eller: content marketing / inbound marketing), som egentlig er et sett med bestepraksistiltak innen markedsføring for leadsgenererende bedrifter. I dette blogginnlegget vil jeg dele 3+1 velbegrunnede argumenter for hvorfor du bør vurdere blogging for din bedrift. Jeg oppfordrer deg også til å starte planleggingen nå, og ikke utsette det.

1. Blogging skaper mer trafikk fra Google

Jo mer man blogger, jo mer trafikk får man. Dette gjelder både innen B2B og B2C. Studier fra HubSpot viser at små bedrifter faktisk har mest å hente på trafikkøkning når de øker frekvensen på innholdsproduksjonen sin. Google ønsker å presentere ferskt, relevant innhold til sine brukere. Klarer du å levere det, vil Google belønne deg med synlighet og mer trafikk.

blog-slide-2-resized-600

Effekten av månedlige blogginnlegg på innkommende trafikk for B2B- og B2C-firmaer

 

2. Bedrifter som kombinerer e-post med blogging dobler trafikken

Studier viser at bedrifter som blogger får 2x mer trafikk fra sin epostmarkedsføring enn de som ikke blogger. E-post brukes hos disse bedriftene til både tradisjonelle reklamebudskap, pleiing av leads og varslinger til personer som abonnerer på bloggen.

3. Blogging genererer flere leads

Det er først når du begynner å generere henvendelser fra potensielle kunder at du begynner å merke effekten av blogging i form av økte salgstall. Bare det å blogge 1-2 ganger i måneden genererer 70% flere leads enn om man ikke blogger i det hele tatt!

blog-slide-4-resized-600

Effekten av månedlige blogginnlegg på innkommende leads

 

4. Blogging gir selskapet en talerstol og et publikum

Du vet aldri når du har bruk for en talerstol eller en stemme. Kanskje blir du involvert i en krise og trenger en kanal hvor du kan kommunisere direkte med omverdenen, uten et journalistisk filter? Kanskje du ønsker å nå målgruppen din raskt med en viktig nyhet? En blogg gir deg ikke bare en talerstol, men også et publikum som over tid vil få tillit til deg og ditt budskap.

Erlend Førsund er rådgiver og tekstforfatter i MarkedsPartner AS, og hjelper mellomstore bedrifter med å bygge markedsføringsmotorer som genererer leads og salg og som samtidig sørger for at dine eksisterende kunder forblir tilfredse, lojale ambassadører for deg. Ta gjerne kontakt for en uforpliktende prat om dine utfordringer.