Innsikt

Hvorfor Aftenposten var så svær før, og hva det har med markedsføring å gjøre

Som markedsførere tror jeg det er viktig at vi stiller oss et grunnleggende spørsmål for hvert eneste markedstiltak vi beslutter: Hvorfor? Er det fordi vi alltid har gjort det, så er ikke det et godt nok svar. Her om dagen leste jeg en artikkel i Harvard Business Review om det å tenke over ting, og det fikk meg til å gjøre nettopp det.

Jeg har møtt mang en markedsfører som ikke klarer å gripe nye muligheter, fordi han eller hun er opphengt i gamle tankebygninger. Jeg vet ikke om grunnen er at de er for travle, eller om det er fordi de ikke er nysgjerrige nok. En fellesnevner for mange er uansett at de ikke har tatt seg tid til å tenke over hvorfor ting er som de er, og hvorfor de gjør som de alltid har gjort.

Hvorfor var avisene før i tiden så latterlig store?

Freek Vermeulen ved London Business School illustrerer dette ved å ta opp noe vi alle helt sikkert har lurt litt på. Nemlig hvorfor avisene før i tiden var så latterlig store. Det var nemlig en god grunn til det, selv om den grunnen nå har forsvunnet. Det har seg nemlig slik at den britiske staten i 1712 begynte å skattelegge avisene ut fra hvor mange sider de trykket, hvorpå avisene begynte med det såkalte fullformatet for å spare skatt. Loven forsvant i 1855, men avisene fortsatte likevel praksisen.

Spol framover 150 år til 2005. Det året gikk Aftenposten og Bergens Tidende over til tabloidformat. Men selv om sistnevnte avis skrev om den historiske omleggingen, nevnte de aldri grunnen til at de i det hele tatt tok en beslutning om å trykke avisen i teltduk-størrelse. Kanskje det var en ny og het trend fra utlandet? Kanskje de ikke vet? Ikke vet jeg.

Barnslig nysgjerrighet leder til innovasjon

Jeg har ei datter på sju og ei på fire som stadig stiller meg spørsmål om hvorfor ting er som de er. Det er lærerikt. Når ellers ville du googlet «hvordan lages snørr» eller «hvorfor er himmelen blå«. Vi har mye å lære av den barnslige nysgjerrigheten og fantasien, for det er kanaler som leder til innovasjon. Kanskje ikke så rart da at de beste lederne angivelig tenker som 5-åringer!

Erlend Førsund
Erlend er markedssjef og seniorrådgiver i MarkedsPartner. Han har 15 års erfaring fra digital markedsføring og er forfatter av «Hvordan lykkes med content marketing». Erlend brenner for å gjøre bedrifter og enkeltpersoner til tankeledere i sine bransjer.
Du liker kanskje også
Økte omsetningen med 75 prosent!
Hvordan bygge en e-postliste raskt

Skriv en kommentar

Din kommentar*

Ditt navn*
Ditt nettsted