Imponer både kunder og kollegaer med en hjemmeside som vinner nye kunder og begeistrer de du har! Klarer du å skape et nettsted som dekker disse 4 behovene hos de som bruker den, da vil du raskt kunne befinne deg blant de gullvingede markedsførere. Her er de:

1. What’s in it for me?

Når Kari Nordmann havner på hjemmesiden din har du i følge Silverpop 8 sekunder på deg til å fange oppmerksomheten hennes. Derfor må hjemmesiden være enkel og oversiktlig. Har du tenkt gjennom hvilken handling du ønsker at en førstegangsbesøkende skal gjøre på nettstedet ditt? Legge igjen epostadressen sin? Ok, la registreringsskjemaet være blikkfanget. Men, husk også på at du må ha en gulrot i bakkant. Gi noe av verdi til besøkeren, så får du det du vil ha tilbake. Vi anbefaler boken Don’t Make Me Think! – en lettlest bok som viser deg hvordan du designer en brukervennlig web.

2. Underhold meg!

Ikke vær kjedelig. Enkelte produkter og tjenester er kjedelige i seg selv, men du kan gjøre litt for å krydre opplevelsen. Bruk humor. Bruk bilder. Video. Publiser artikler med ulike vinklinger på det du driver med. Innen B2C er nok dette viktigere enn i B2B, men uansett har du med mennesker å gjøre, og vi liker å bli underholdt. Innen rimelighetens grenser så klart.

3. Hør meg!

Alle elsker å bli hørt, og du bør gi kunder og andre interessenter en mulighet til å ytre sine meninger om din merkevare, dine produkter og tjenester eller hva som helst som angår ditt foretak. Minimumskravet er et kontaktskjema. Et telefonnummer og en epostadresse er bedre. Er du virkelig modig, kan du la besøkerne kommentere artikler, videoer og bilder du legger ut. Her bør du vurdere å godkjenne kommentarer før du vises, men hvis du først velger å publisere kommentarer bør du også publisere negative, og deretter svare på dem. Stormberg er et eksempel på en veldig åpen og ærlig bedrift. Sjekk ut bloggen til Stormberg-sjef Steinar J. Olsen, se og lær!

4. Aktiviser meg!

La besøkeren få lov til å gjøre ting på nettstedet ditt. Det kan være å bidra med sine kommentarer, laste ned videoer, rapporter eller podcasts, delta i konkurranser, tipse en venn… Og er du smart ber du om noe i gjengjeld. Brukerens kontaktinformasjon, og vips så har du et kvalifisert prospect.