Den som vanlig hardtslående Gary Vaynerchuk slapp nylig sin siste bok, Jab, Jab, Jab, Right Hook: How to Tell Your Story in a Noisy Social World. Her gir han markedsførere sin egen oppskrift på “Hvordan fortelle din historie i en bråkete, sosial verden.” Jeg har lest boken, og her får du noen takeaways.

Det er ikke lett å ikke legge merke til Gary Vaynerchuk. Den talentfulle og snakkesalige New York-eren ble født i Hviterussland i ’75, og immigrerte til The Big Apple i 1978. Med boken Crush It!: Why NOW Is the Time to Cash In on Your Passion i 2009, og The Thank You Economy i 2011, har han gitt et erfaringsbasert bidrag til beste praksis innen sosiale medier for business, noe han beviste gjennom å løfte familiebedriften til nye høyder gjennom å bry seg (les: care) på sosiale medier.

Gary Vaynerchuk er en uortodoks markedsfører og ingen akademiker, men han er en vaskeekte gründer og player som har bevist at han har den medfødte teften for å vite hvor pucken vil befinne seg frem i tid.

“Jabs and hooks”

Boktittelen er en analogi fra boksesporten, hvor “jabs” er de utmattende slagene du serverer motstanderen i bokseringen, før du gir han en “right hook” (rett høyre) som slår han i bakken. I overført betydning er “jabs” fremstøtene du gjør mot dine målgrupper i sosiale medier uten å prøve å selge dem noe, men heller være underholdende eller gi verdi på annen måte. “Right hooks” er de salgsfremstøtene du gjør mot de samme  menneskene etter at du har gitt flere “jabs”.

En praktisk håndbok

Gary gir i boken sin mange eksempler på bedrifter som gjør dette feil. Noen bruker sosiale medier som en teppeselger ville brukt en dør, og serverer bare “right hooks”. Andre forsøker å “jabbe”, men feiler i utførelsen, og får det ikke til. Så er det de som i ydmykhetens navn aldri langer ut en “right hook”. Det er heller ikke bra, for de som aldri spør, får heller ikke. Med en rekke gode og dårlige eksempler er boken en glimrende rekruttskole for markedsførere som ønsker å lykkes i sosiale medier, uten å gjøre feilene som så mange gjør.

Spill på mediets premisser

Årsaken til hans egen suksess er i følge ham selv at han har evnen til å kommunisere på plattformenes premisser. Facebook, Twitter, Instagram og de øvrige sosiale kanalene er som nasjoner med sine egne kulturer og språk, og du er nødt til å beherske kanalens egenart og stil for å lykkes. Det du gjør på Facebook, kan du ikke gjøre likedan på Pinterest eller på Tumblr. Når man er i Rom så gjør man som romerne!

Innhold + sosiale medier = sant

JJJRH bygger på mange måter en bro mellom innhold og sosiale medier, og setter søkelyset på viktigheten av å produsere og publisere godt mikroinnhold, m.a.o. “bittesmå, unike gullklumper av informasjon, humor, kommentarer eller inspirasjon som du tenker ut hver dag, kanskje hver time, når du responderer i sanntid på dagens kultur, samtaler og aktuelle hendelser på plattformens eget morsmål og format.”

Min konklusjon

Jab, Jab, Jab, Right Hook er en praktisk “hvordan-bok” som gir en god innføring i beste praksis for markedsføring i de mest populære sosiale mediene. Den er lettlest og forfatteren bruker ikke lang tid på å komme til poengene. Boken vil nok være nyttig for de fleste som jobber med digital markedsføring, til inspirasjon og etterfølgelse, og jeg vil derfor anbefale den. God lesning!

Bestill Jab, Jab, Jab, Right Hook: How to Tell Your Story in a Noisy Social World på Amazon