Innsikt Markedsføring

Få uttelling på Gule Sider

Nytt liv har kommet inn i gode gamle Gulesider.no etter at de lanserte den nye funksjonen “brukeromtaler”. Slik kan du få full uttelling av denne funksjonen i din bedrift.

Denne artikkelen fikk jeg ideen til mens jeg fikk min månedlige klipp hos frisøren min. Men uansett hvilken bransje du er i vil du ha nytte av prinsippet jeg vil dele med deg…

Gule Sider sitt konsept er velkjent for de fleste av oss. Men i det siste har de blitt litt mer “sosiale”. Ved å la kunder skrive brukeromtaler om bedrifter har de tatt et større steg inn i Web 2.0 og med det har de gitt deg flere muligheter til å få en større kost-nytte effekt enn før.

På samme måte som kunder kan skrive bokanmeldelser på Amazon.com og gi karakter til bøkene kan skamklipte kunder nå gi frisøren på hjørne som hatten passer (om den nå passer etter besøket) samtidig som at skjelvende x-tannlegeskrekk-pasienter nå kan utbasunere:

Wow, jeg tok 7 rotfyllinger på tre måneder, og gjett hva, jeg kjente ingen ting! Sannelig, dette var andre saker enn forrige gang jeg trakk samtlige tenner på venstre kjeve hos tannlege Didriksen i 1988!

…og overrekke 5-stjerner til sin utkårede helt.

Sannhetens time

Som du ser er dette sannhetens time for mange annonsører på Gule Sider. Siden brukeromtaler og kundeutsagn anses for å være blant de mest effektive formene for markedsføring er det svært viktig at du utnytter muligheten du nå har på Gule Sider. For her vil kundeutsagnene være på godt og vondt.

Per tidspunkt er det kun åpnet for brukeromtaler i bestemte bransjer. Blant disse er for eksempel tannleger, frisører og snekkerfirmaer. Søk opp en bedrift og se selv. Så, hvordan kan du utnytte denne funksjonen til fordel for din bedrift?

Vel, her er mitt umiddelbare forslag helt gratis. For å gjøre eksempelet enkelt har jeg valgt en frisørsalong som eksempel:

Eksempel: Frisørsalongen

Gjør det til en vane å spørre kunder om de er fornøyd med jobben du gjør for ham eller henne. Fornøyde frisørsalongkunder viser gjerne at de er fornøyde ved å komme igjen og igjen, men det betyr ikke at det ikke er ting de kanskje kunne tenke seg var bedre også i din salong.

På et gitt tidspunkt i kunderelasjonen (som du enten kan bestemme på forhånd eller ta på feelingen) kan du spørre de som er fornøyde om du kunne fått en uttalelse fra dem som du kan bruke i markedsføringen din. Det er ikke sikkert at alle vil gjøre det, men noen er bare glade for å kunne hjelpe deg og vil føle at de har all grunn til det… de er jo fornøyde!

Neste steg er at du forklarer dem hvordan de kan gjøre dette:

Gå inn på gulesider.no og søk opp min salong. Der klikker du på ‘skriv omtale’ og så kan du skrive noen ord om hvorfor du er fornøyd med oss der.

Vær forsiktig med hvordan du gjør dette for du skal for all del ikke bestikke kunder eller presse dem til å gjøre dette. Men har du en fornøyd kunde som vil deg vel er det ikke galt  å spørre om noen godord, det ville faktisk være galt å ikke benytte den anledningen du har til å gjøre dine mest fornøyde kunder til ambassadører for din bedrift.

 

Erlend Førsund
Erlend er markedssjef og innholdsrådgiver i MarkedsPartner. Han har 17 års erfaring fra digital markedsføring og er forfatter av «Hvordan lykkes med content marketing». Erlend brenner for å gjøre bedrifter og enkeltpersoner til tankeledere i sine bransjer.
Du liker kanskje også
Er det greit å kjøpe e-postadresser?
Hva er ROI-en av en synlig leder-
Hva er ROI-en av en digitalt synlig og sosial leder?
1 kommentar
  • Thật quí những chuyến đi, thêm ấm áp, thêm ý tưởng hay!Mãi yêu quí CÆ¡m thịt, CÆ¡m có thịt, CÆ¡m thêm thịt, và các rÆ¡ mooc của CÆ¡m thịt

Skriv en kommentar

Din kommentar*

Ditt navn*
Ditt nettsted