Min lærer og mentor Peter Drucker pleide å si at de eneste funksjonene i en bedrift er markedsføring og innovasjon – alt annet er overhead. Mine venner i produksjon vil debattere dette i det endeløse men jeg tror poenget er at markedsføring ofte er en bedrifts mest essensielle funksjon. Å velge noen til å lede det teamet vil kunne være bedriftslederens mest viktige – og mest risikofylte – avgjørelse.

Før en person vurderes til å bli satt inn i en stilling som markedsdirektør (CMO), bør vedkommende ha demonstrert visse trekk som utgjør en vellykket markedsdirektør:

  • Erfaring som kan beskrives i form av økonomiske resultater
  • Bevist evne til å lede og bygge opp et team
  • Evne til å tenke strategisk
  • Lidenskapelig talsmann for kunden
  • Overlegne kommunikasjonsferdigheter

Men hva er de spesielle kvalitetene en markedsdirektør bør ha i denne tiden med sanntids-, toveis-, global, sosial markedsføring? Hva er kvalitetene som ikke synes i en jobbsøknad men som likevel er svært viktige for den “nye markedsdirektøren?”

Skarp analytisk sans

Javisst, å velge ut kreative, nye reklamer er tøft det, men markedsføringens hjerte er informasjon og research. De beste markedsdirektørene kan hjelpe et firma med å bruke data for å skille ut kundesignalene fra alt støyet i markedet. Markedsdirektører burde være eksperter på metodologi innen markedsundersøkelser og statistiske analyseteknikker.

En lang rullebane

Dette er et begrep Jack Welch pleide å bruke på lederkandidater med potensiale til å gå langt utover deres nåværende stilling. Det å ansette en markedsdirektør er en av de viktigste investeringene for bedriftens fremtid. Hvis den du ansetter ikke potensielt sett kan erstatte deg som administrerende direktør, så hvorfor slå deg til ro med ham? Finn noen som har kjennskap til økonomi, produksjon, HR … enhver del av verdikjeden og som kan bli en ekte leder og talsmann på tvers av organisasjonen.

Evne til å tilegne seg kunnskap

Markedet forandrer seg med høy hastighet. Som toppleder kan du ikke være ekspert i all den nyeste teknologien og alle nye ideer, men du må være i stand til å følge med nok til at du kan stille de riktige spørsmålene. En annen nøkkelferdighet er å vite HVORDAN du kan tilegne deg kunnskap i ditt miljø.

Need for speed

En av de største endringene i hvordan vi markedsfører i dag er behovet for å skape en organisasjon som kan reagere raskt. Da det alltid vil være plass for tradisjonell research og langsiktig planlegging, gir Internettets sanntids-karakter en helt ny mulighet til å avdekke og agere på små skifter i meninger, kundebehov, konkurrenters aktiviteter og nye muligheter for produkter og tjenester. Det å skape en bedriftskultur med høy reaksjonsevne er en av de største utfordringene som møter markedsdirektører i dag.

Vel, det er mitt perspektiv på saken. Hva glemte jeg å ta med? Hva kreves det av en markedsdirektør i den sosiale webens tidsalder?

Mark Schaefer er foredragsholder og daglig leder i Schaefer Marketing Solutions. Han twitrer som @markwschaefer og blogger daglig om marketing-relaterte emner på www.businessesGROW.com/blog.

Foto: star5112 (Flickr, CC)