Foto: Flickr / simonkoležnik

Det finnes mange fallgruver når man skal lage design til nyhetsbrev. Bruk av bilder og tekstdisposisjon kan være helt avgjørende for om mottakerne leser din e-postutsendelse eller ikke.

E-postutsendelser skal være enkle og lette å forstå. De skal ikke være en nettside sendt pr e-post, men snarere en konsentrert utgave av stoffet du ønsker å spre. Tenk på at de som skal lese brevet skanner det først for å se om dette er noe de ønsker å bruke tid på.

Hvordan skal du disponere?

Det første som møter deg når du åpner et nyhetsbrev er toppbanneret. Dropp unødvendig informasjon og vær tydelig. Hvem er du og hva vil du? Du trenger eksempelvis ikke fortelle noen at dette er et nyhetsbrev/en kvittering osv i toppbanneret. Dette forstår man av emnefelt og avsender.

Det er viktig å ha en tydelig mulighet til å melde seg av nyhetsbrevet. En åpenhet rundt dette er både ryddig for mottakeren, samtidig som det er en naturlig følge av kravet til samtykke hos mottakeren. Under toppbanner bør du ha en tydelig heading som forteller leseren tydelig hva dette nyhetsbrevet inneholder. Deretter er det å anbefale at du bruker én spalte i nyhetsbrevet. På denne måten styrer du leseren til å lese sakene i prioritert rekkefølge fra toppen og nedover. Om du har blogg eller mindre viktige nyheter kan man ha to spalter. Bruk venstrespalten til de viktigste nyhetene og høyre til blogg og mindre viktige saker. Bruk da ¾ av bredden til venstrespalten.

Bilder som ikke nødvendigvis sier tusen ord

En undersøkelse gjennomført av Apsis viser at 63% av de som mottar nyhetsbrev ikke laster ned bilder automatisk, de øvrige prosentene har selv aktivt valgt å endre innstillingene slik at alle bilder lastes. På spørsmål på hva som trigger de som ikke laster automatisk til å laste ned bilder, svarer 75 % at en kjent avsender er avgjørende. Mao er det svært viktig å ta høyde for at nyhetsbrevet også skal kunne leses uten at det lastes ned bilder, i tillegg til at avsender kommer tidlig og tydelig fram. Dette er svært viktig å ha i bakhodet når du designer ditt nyhetsbrev. Vi ønsker alle å lage kreative og visuelt flotte nyhetsbrev. Og det skal vi gjøre, men sjekk også hvordan utsendelsen fungerer uten aktiverte bilder.

Svært mange går i fellen hvor de legger all informasjonen de skal formidle på bilder, uten å tenke på hvordan dette ser ut om man ikke laster ned bildene. Legger du all informasjonen på bilder og man ikke velger å laste ned, så formidler du heller ingen informasjon.

For å unngå å gå i fellen med helt blanke nyhetsbrev, kan man bruke bilder, som man legger inn som bakgrunn. Deretter legger du inn tekst som vanlig i nyhetsbrevet. Om noen da velger å ikke laste ned bildene, vil teksten og ditt budskap allikevel stå igjen, da det ikke er en del av bildet.

Et annet problem man kan støte på om man bare velger å bruke bilder er at nettlesere ofte mistenker slike mail for å være spam. Når det gjelder formater på bildene så bruk GIF eller Jpeg. Mange vil bruke PNG i brevene for å oppnå eksempelvis en transparent effekt, men formatet blir ofte feiltolket da e-postleseren ikke kjenner det igjen. Bildet erstattes da med hvit firkant, og vises ikke til tross for at man velger å laste det ned.

Kan man streame film direkte i e-posten?

Tenk på hvor flott det ville være å streame en videofilm direkte i webleseren når de åpner e-posten. Vi får stadig raskere bredbånd og flere markedsfører seg med film, takket være tjenester som Youtube. Og ja, det er mulig. Men, dessverre ikke på mer en ca 10% av nettlesernes om benyttes. Outlook som står for ca 40% av alle nettlesere har ikke støtte for streaming av film i nettleseren. Samme problemet gjelder også flash-animasjoner. Et alternativ som ofte fungerer er å bruke animated GIFs. I de tilfellene hvor det ikke fungerer vil kun det første bildet vises.

… og fargestifter til

Det kan være fristende å bruke masse farger og store bokstaver. Dette anbefales ikke. I e-postens verden handler det om å være tydelig. Vær forsiktig med bakgrunner i skarpe farger og rammer rundt tekst og bilder som stjeler oppmerksomhet fra budskapet. Man bør også unngå negativ tekst, da det gjør det vanskelig å lese.

Punktstørrelse og store bokstaver

Noen punkter å tenke på når du skriver et nyhetsbrev:

  • Fontstørrelsen skal ikke være mindre enn 10px. Alt under dette kan være vanskelig å lese.
  • Skriv ikke ord i store bokstaver. Ofte skanner leseren brevet og ord i store bokstaver er vanskeligere å oppfatte. Du skriver ord i store bokstaver for å få oppmerksomhet, men det virker ofte mot sin hensikt.
  • Bruk ikke rødfarge, og helst ikke andre farger i teksten. Dette oppfattes fort som en link. I tillegg plukker mange spamfiltere opp ord som er skrevet i farger.
  • Aldri bruk strek under ord eller setninger. Dette kan forveksles med linker.
  • Lag alltid en tekstversjon av nyhetsbrevet.
  • Ikke bruk bildetitler. Med tanke på at mange ikke laster ned bilder, vil en bildetittel kunne vært helt meningsløs.
  • Bruk kun 3 eller færre typer typografi.
  • Tekstlinjer bør ikke være mer en ca 55 tegn brede.

Hvor leser din målgruppe e-post?

Din utsendelse leser på mange forskjellige plattformer. Stadig flere leser e-post på mobilen, altså mindre skjermer. Bredden på et nyhetsbrev bør ikke være med enn 600 pixler. I og med at svært mange leser nyhetsbrev i forhåndsvisningsvinduet så er kanskje 500 pixler mer optimalt. Vær forsiktig med tekstflyt rundt bilder, figurer eller annet. Forsøk å la teksten være venstrejustert. Evt. venstrejustert mot et bilde.

Begrensinger skaper kreativitet

Man tenker kanskje at det ligger veldig store begrensninger i dagens e-postdesign, og at det er tilnærmet umulig å lage noe som virkelig er bra. Det er det ikke, det handler kun om å tenke kreativt innenfor de rammene man har. Du må være bevisst de begrensningene som finnes og gå rundt dem. Og du må nok regne med prøve og feile noen ganger før du skaper det optimale oppsettet for en e-postutsendelse. La innholdet engasjere!

Kilder:

Campaign Monitor – Email design guidelines
Apsis- Hvordan skal mitt nyhetsbrev se ut?
Apsis – bilder i e-postdesign
Apsis – design som fungerer
Email marketing reports

Kjell-Vidar Åman Teig (@Kjella) er medeier og kreatør i dialogbyrået i reklamebyrået LOK kommunikasjon AS (www.lokdialog.no) og leder av byråets svenske avdeling.