Innsikt Markedsføring

Hvordan bli synlig på nettet?

Følg disse 3 stegene til digital synlighet og bli funnet på nettet.

Jeg husker da internett først begynte å få fotfeste i Norge. Da fantes det en egen telefonkatalog for alle som hadde internett. Jeg tror den inneholdt tre A4. I dag har katten min sin egen blog. Internett dobles i informasjonsmengde hvert 5 år. Hundrevis av millioner søker hver dag. Men hvordan skal de finne deg? Det er ikke lengre nok å ha en nettside på www.firmanavn.no. Kundene dine må også finne nettsiden din. Google er den aller mest brukte søkemotoren i Norge med 80-90 % markedsandel. Sammen med Yahoo og MSN leverer de relevante søkeresultater til millioner av mennesker hver dag.

3 steg til digital synlighet

Når vi prøver å få en nettside synlig søkemotorer jobber vi ofte med begrepet søkemotoroptimalisering eller digital synlighet. Lage og rare ord, ikke sant? Frykt ikke! Dette er enkelt. For å få en nettside synlig, kan vi følge 3 enkle punkter:

1. Teknisk kvalitet

Søkemotorer skal rangere nettsidene etter relevans og kvalitet for brukeren. Google har for eksempel opp til 2 000 variabler som påvirker rangeringen av nettopp din side. Dette kan høres komplisert og dyrt ut, og derfor er det viktig å vite tanken bak variablene. Tanken er:

Google liker det som er bra for kunden din. Har nettsiden din mye relevant informasjon som andre til og med lenker til, ja da er Google i godlag.

De fleste av oss bruker en ekstern tjeneste for å hoste nettsidene våre. Det er disse som må stå for den tekniske kvaliteten. Selskaper som Online Services selger et produkt som sjekker opp over 400 parametere for digital kvalitet på nettsider, og disse kan ta dialogen med CMS-leverandøren din. Ønsker du en gratis løsning kan du benytte W3cs Validator.

2. Innhold

Når denne jobben er gjort, er det tid for å jobbe med innholdet på nettsiden. Et nettstedskart vil hjelpe brukerne dine til å finne fram til nesten alle dokumenter med kun to klikk. Det er bra for kunden og derfor liker også Google det. Språket som definerer nettsider heter, som du kanskje vet, HTML. En del av spesifikasjonen inneholder tagger som H1, H2 osv. Dersom nettløsningen er av nyere dato, kan du redigere tekst som om du jobbet i Word. Da heter H1 som regel “Overskrift 1” og H2, “Overskrift 2”. Disse er viktig å bruke når du skriver på nettsiden. Søkemotorene rangerer innholdet etter relevans, og tar det for gitt at en overskrift er viktigere enn en brødtekst. Det samme gjelder tekst brukt i lenker, bold, italic og underline. Bruk disse effektene for å markere viktig informasjon. Og når vi snakker om informasjon. Ikke skriv hva som helst. Gjør deg opp en mening om hvilke nøkkelord og fraser som er mest relevant for produktet ditt. Selger du fulldempa joggesko?

Simons fulldempa joggesko bidrar til økt stabilitet i korsryggen. Tre uavhengige kliniske studier viser at Simons joggesko er helsefremmende for menn og kvinner i alle aldere.

Som du ser er Klikk her for å… ikke måten å lage lenker. Pakk inn relevante ord i en lenke. Det liker kunden din og det liker også Google.

3. Registrer nettsiden hos søkemotorer

I utgangspunktet vet ingen om deg. Ikke før en søkemotor fanger det opp og begynner å servere søkeresultater som peker til deg. Du kan registrere nettsiden din gratis hos de største søkemotorene. I tillegg finnes det en del relevante brukerstyrte kataloger – eller directories:

Ikke overraskende har brukerstyrte katalogtjenester som Startsiden.no og Open Directory høy anseelse hos søkemotorene. Disse tar ikke inn alle nettsider som blir foreslått, kun de som representerer høy kvalitet for brukerne. Og som jeg har nevnt hele veien: Det som er bra for kunden din liker også Google.

Et visdomsord om Yahoo.

Selv om Google er konge i vesten, må vi ikke bli blendet av det. I Japan er Yahoo markedsleder med hele 51 % andel, mens Google bare har 38 %. Østen har flest mennesker. Om noen år er alle disse på nett. Følg med. Internett forandrer seg raskt. Å bli synlig på nett kan gjøres på mange måter. Savner du noe? Fortell meg!

Simon Pedersen er konsulent og partner i Avento AS (www.avento.no). Han jobber til daglig med CMS og søkemotoroptimalisering.

Erlend Førsund
Erlend er markedssjef og innholdsrådgiver i MarkedsPartner. Han har 17 års erfaring fra digital markedsføring og er forfatter av «Hvordan lykkes med content marketing». Erlend brenner for å gjøre bedrifter og enkeltpersoner til tankeledere i sine bransjer.
Du liker kanskje også
Effekten av sosiale medier
Hvordan pitche til bloggere – 10 tips
3 kommentarer
  • RachelNug des 31,2017 på 13:16

    Форумчане где найти уникальный магазин браслетов.
    Заказывала на этой страничке
    http://digg.com/u/Wristband
    я скупила наверное все позиции. Хотелось бы чего-то прикольного
    Интересны ответы на ваших покупках. Всем хорошего дня!

  • AleXdum apr 27,2017 på 05:22

    Проектирование стеклянные пол от фирмы Сити-Гласс.

    душевые кабины 80

  • Jon Arne Strand. des 17,2016 på 19:56

    Jeg har hatt min hjemmeside en stund, men er missfornøyd med besøkstallet, Håper det blir bedre nå.

Skriv en kommentar

Din kommentar*

Ditt navn*
Ditt nettsted