Bokanmeldelser Innsikt

“Hvordan lykkes som konsulent?”

Enten du jobber som konsulent, vurderer det som karrierevei eller ønsker å vite mer om rådgiveryrket vil denne boken gi deg verdi.

For en tid siden fikk jeg en e-post fra Fagbokforlaget. De lurte på om jeg var interessert i et eksemplar av boken “Hvordan lykkes som konsulent?” av Trond A. Skjelbred. Siden jeg selv jobber som rådgiver innen kommunikasjon og markedsføring befant jeg meg midt i målgruppen for boken, og takket derfor ja. Nå har jeg lest den ferdig, og her kommer en liten bokomtale.

Boken selges fra kr 319,00 i skrivende stund, og er på 248 sider. Selv om tittelen kan høres ut som en praktisk håndbok i konsulentfaget er stilen mer konverserende enn belærende. Å lese boken oppleves som å sitte i en samtale med forfatteren og høre de gode og lærerike historiene fra hans spennende karriere som PR-rådgiver.

Skjelbred er partner og rådgiver i NOR PR og har tidligere arbeidet i Geelmuyden.Kiese og PwC, og vært rådgiver for noen hundretalls bedrifter i flere titalls bransjer. Det er først og fremst sin egen personlige erfaring (på godt og vondt) han deler i boken, men ikke bare det.

Med jevne mellomrom introduserer forfatteren en gjesteskribent. På listen er kjente navn som blant andre Hans Geelmuyden, som skriver forordet, Morten Walde (CEO i Beerenberg), Torger Reve (professor ved BI) og Sven Egil Omdal (journalist).

10 egenskaper enhver rådgiver bør ha

Bokens tittel stiller spørsmålet hvordan lykkes som konsulent. Skjelbred besvarer dette spørsmålet ved å presentere 10 egenskaper som karakteriserer gode konsulenter og rådgivere.En dyktig rådgiver er:

  • Lyttende
  • Relasjonsbygger
  • Begeistrende
  • “Stayer”
  • Analytisk
  • Empatisk
  • Modig
  • Selvgående
  • Kreativ
  • Overbevisende

En bok å komme tilbake til

Hvert kapittel i boken kan leses separat, og derfor er boken god å komme tilbake til ved jevne mellomrom for å sikre at du er vedvarende bevisst på hvilke av de ti egenskapene du bør kultivere. Jeg vil definitivt lese den igjen!

Erlend Førsund
Erlend er markedssjef og innholdsrådgiver i MarkedsPartner. Han har 17 års erfaring fra digital markedsføring og er forfatter av «Hvordan lykkes med content marketing». Erlend brenner for å gjøre bedrifter og enkeltpersoner til tankeledere i sine bransjer.
Du liker kanskje også
Tre trender for digital markedsføring i 2016
Tre videobloggere til inspirasjon
2 kommentarer
  • Erlend Førsund sep 23,2014 på 08:43

    Hei Øystein, takk for at du delte din anmeldelse! 🙂

  • Øystein Pedersen Dahlen sep 19,2014 på 16:47

    Og her er min anmeldelse, skrevet for Kommunikasjon:
    Gode råd i rotete innpakking
    Trond Albert Skjelbred:
    Hvordan lykkes som konsulent? Det enkle er ofte det vanskeligste
    Fagbokforlaget (2013)
    247 sider
    I denne boka gir en erfaren PR-rådgiver gode råd for hvordan du kan komme i gang som selvstendig konsulent. Men boka mangler struktur og sammenheng mellom mange løsrevne anekdoter.
    ØYSTEIN PEDERSEN DAHLEN
    Når du har identifisert mulige kunder, må eierforhold, økonomi og medieomtale kartlegges. Trond Albert Skjelbred skriver at du må finne ut av hva den potensielle kunden har behov for og bestemme deg for hva du vil tilby. Gi så de gode poengene raskt til riktig person ved første telefonsamtale, slik at du får til et møte.
    På det første møtet må du forberede deg på å snakke om kunden og dennes behov. Men det er vel så viktig å få kunden til å fortelle om sine utfordringer. Du må lytte og stille gode og relevante spørsmål og kom med konkrete forslag. De smarte konsulentene lytter til kunden og oppsummerer møtet med å si at dette var veldig interessant og vil komme tilbake med et forslag. Men partneren i NOR-PR påpeker også at det er viktig å være tydelig på hva du kan tilby og ble enig om økonomiske rammer, mandat, form på arbeidet og ambisjoner.
    Evnen til å begeistre
    Skjelbred, som tidligere har skrevet boken Idar Vollvik om PR setter også opp noen egenskaper som skal til for å lykkes som konsulent. Du må ha evner til å bygge og vedlikeholde tillitsfulle relasjoner. Du må evnen til å begeistre. Det skal være kjekt og inspirerende å møte deg. Og dine analytiske evner kommer godt med når du møter komplekse problemstillinger, evner som trenes opp på universiteter og høyskoler. Skjelbred skriver derfor at det er en klar fordel å ha en slik bakgrunn, hvis du skal jobbe som konsulent.
    Det var dette jeg forventet at boka skulle handle om: gode råd for å lykkes som konsulent. Men det meste av boka handler om så mye annet. Boka preges av løsrevne anekdoter og historier fra forfatterens eget liv som konsulent og familiemann. Det er mange artige eksempler, men mange av dem ender opp i ingenting, bortsett fra av at man får inntrykk av at Skjelbred er en flink og fin fyr.
    Flott bidrag fra Grytten
    Men Skjelbred har heldigvis invitert ulike personligheter til å bidra i boka. Hans Geelmuyden bidrar med selvskryt og mytebygging av seg selv i forordet, og Frode Grytten bidrar med et flott, novellelignende essay.
    Jeg liker imidlertid best Jens E. Kjeldsens bidrag om hvordan du kan overbevise. Professoren i retorikk påpeker at du må få andre til å se verden som du ser den. Derfor er det viktig at du funderer mindre på hva du vil si, og mer på hva du vil oppnå. Men for å nå frem til det du vil, må du også tenke på hva mottakeren ønsker. Først når du forstår dine medmenneskers verdier, vil du kunne overtale dem. Kjeldsen skriver at ikke før du anerkjenner din motstanders synspunkt, har funnet et felles ståsted og verdier dere deler, kan du med suksess begynne å argumentere.
    Trojansk hest
    Kjeldsen mener at mange konsulenter ikke er særlig gode til å kommunisere klart og overbevisende. Om man vil lære mer, er det i følge professoren ikke nok med en «management-håndbok» som man kan kjøpe i farta på en flyplass. Her kan du plukke opp enkle regler som kan få deg til å overbevise alle om alt. Disse bøkene er, i følge Kjeldsen, fylt av slike misforståelser og myter, bygget på anekdoter og halvforståtte vitenskapelige innsikter. På denne måten fungerer Kjeldsen bidrag som en trojansk hest i Skjelbreds bok.
    Hvert kapittel hos Skjelbred har en slags oppsummering med noen «lærepunkter». Men her er det mye floskler og selvfølgeligheter. Påstanden om som at «Kreativitet blir et stadig viktigere konkurransefortrinn» kan nok ikke betegnes som noe slags form for vitenskapelig innsikt.
    Helgearbeid
    Skjelbred har sagt til Ukeavisen Ledelse at denne boka er skrevet i helger og på kveldstid – og det er boka også preget av, med mange løse tanker, som ikke er nok gjennomarbeidet og sydd sammen til en helhet. Der Kjeldsen, Grytten og Geelmuyden viser konsentrasjon og driv i skrivingen, merker man i teksten til Skjelbred at han er stadig utsatt for avbrytelser.
    Om du vil lese om en PR-konsulents indre liv, vil jeg heller anbefale noen av de gode skjønnlitterære bidragene som har kommet ut det siste året. Posthornet av Vigdis Hjort, Spinn av Carl Johansen eller Fyrsten av Henrik H. Langeland gir alle realistiske bilder og historier fra en PR-konsulents hverdag. Selv om ikke historiene er sanne, er de alle nært knyttet opp til virkeligheten. Og de er selvsagt bedre skrevet, med mye tydeligere driv og dramaturgi.
    De konkrete rådene finner du riktignok hos Skjelbred.

Skriv en kommentar

Din kommentar*

Ditt navn*
Ditt nettsted