Innsikt

Hvordan lage en markedsplan – 10 steg

Det er høst, og det synes godt på bloggstatistikken min. Akkurat nå søkes det flittig etter «hvordan lage en markedsplan». For deg som trenger en kickstart på markedsplanleggingen for neste år – her er 10 steg til en effektiv markedsplan. (P.S: Jeg har en bonus til deg nederst i artikkelen).

Kurven under viser høsttrafikken på min mest populære artikkel om markedsplanlegging:

Trafikk til artikkel om markedsplanlegging på Markedsheltene høsten 2015

Et mål uten en plan, er bare et ønske.

Da jeg studerte fransk på NHH i hine hårde dager, ble jeg kjent med flere franske forfattere, blant annet Antoine de Saint-Exupéry. Han sa følgende om planlegging: «Tout objectif sans plan n’est qu’un souhait.» Oversatt: «Et mål uten en plan, er bare et ønske.»

Selv om det tar tid å sette seg ned og planlegge hvordan du i det neste året skal jobbe for å tiltrekke deg nye kunder, og øke kundetilfredsheten til de eksisterende kundene dine, er det å lage en markedsplan, en øvelse som virkelig lønner seg. La meg gi deg et par konkrete eksempler på hvorfor:

Bedre ROI: Planlegging gir deg mer tilbake for hver krone investert. Når du har fordelt markedsbudsjettet på de aktivitetene som du vurderer som mest effektive opp mot de målsetningene du har, har virksomheten en tydelig definert retning å bevege seg mot. Det vil føre til bedre og mer riktige beslutninger, og man unngår AMP-syndromet, nemlig at man blir styrt av Andre Menneskers Planer. Du har også muligheten til å planlegge måling av markedsaktivitetene dine, og sette suksesskriterier, slik at du faktisk har en konkret ROI som du kan jobbe med å forbedre over tid.

Lavere produksjonskostnader: Alle vet at et ad-hoc prosjekt (på sparket) er dyrt. Det kommer ofte uten forvarsel, krever at folk slipper det de har mellom hendene, og på kort tid løser utfordringen. Selv om enkelte kan like å jobbe slik, blir resultatet i mange tilfeller ikke så bra som det kunne ha blitt, og dyrere enn det burde ha blitt. Når aktiviteten er planlagt på forhånd, budsjettert og ansvaret fordelt, er sannsynligheten for å lykkes mye større.

Mer profesjonell organisasjon: Det å starte med markedsplanlegging vil for mange bedrifter være en radikal kulturendring, om man er vant til ad-hoc-jobbing. Men det å innføre metodiske prosesser er for en bedrift en del av det å «bli voksen», og vil gi de involverte større perspektiv og en bedre selvtillit til at det man jobber med er gjennomtenkt og har et konkret mål i sikte.

Hvordan lage en markedsplan – 10 steg?

Her følger en svært enkel mal for hvordan du kan sette opp en markedsplan i 10 steg. Jeg har illustrert hvert steg med en eksempler fra markedsplanen til den fiktive bilforretningen Mobilux AS.

1. Mål

Hvilke forretningsmål har virksomheten for perioden (som regel 6 / 12 mnd) planen skal gjelde for? Ofte har vi med flere målsetninger å gjøre: øke markedsandelen ved å øke antallet kunder, øke «share of wallet», forbedre kjennskap og / eller preferanse eller kanskje å øke salget innen en bestemt kategori eller marked. Jeg anbefaler uansett at du for hver plan du lager, holder deg til ett mål. Har du flere målsetninger kan du lage flere markedsplaner.

Eksempel: ”Mobilux AS er en nystartet bilforretning som selger biler i luksussegmentet. Vårt mål er å selge 24 biler innen tolv måneder.”

2. Verdi

Regn ut hva du vil oppnå i omsetning og fortjeneste dersom du når målet.

Eksempel: ”Snittprisen på våre biler er 800,000 kroner. Når vi målet om å selge 25 biler vil det utgjøre en salgsinntekt på 19,2 millioner kroner. Med en fortjeneste på 10% utgjør dette et resultat på 1,9 millioner kroner.”

3. Målgruppe

Definer hvem målgruppen er. Beskriv så detaljert som mulig hvem den typiske og ideelle kunden er.

Hvem ønsker vi å påvirke? Hvem retter vi oss mot? Ut fra målsetningene over ser vi hvilke målgrupper vi bør prioritere først. For hver målgruppe du identifiserer, lager du en egen markedsplan.

Eksempel: ”Menn i alderen 25 til 65 år med personlig inntekt over 1,5 millioner kroner, bosatt i Oslo og omegn.”

4. Budskap og USP

Hva ønsker vi å fortelle dem?

Hva er ditt tilbud, hovedbudskap, eller unike selgende poeng? Svar med så få ord som mulig hvorfor kunden skal velge deg. en god USP skiller deg ut fra konkurrentene, legger vekt på en positiv, attraktiv kundefordel og er lett å forstå. når du har skrevet ferdig, les din USP høyt og spør deg selv fra kundens ståsted: Hva så? Hvis du ikke har noe godt svar, bør du omformulere deg.

Eksempel: ”Mobilux. La drømmebilen bli en virkelighet.”

5. Merkevare

appellerer bedriftens personlighet til målgruppene? Beskriv med få ord hvordan du ønsker at din merkevare blir opp- fattet av kundene. Hva ønsker du å bli assosiert med? Hvilke verdier og egenskaper? Hvilken stil? Hvilke andre selskaper kan det være naturlig å sammenligne seg med?

Eksempel: ”Mobilux skal ha en konservativ og elegant profil. Vi behandler våre kunder som kongelige. Assosiasjonene som vi sterkest vil vekke hos kundene er bilmerkene vi forhandler, blant annet Jaguar, Porsche og Bentley.”

6. Kanaler

Hvor skal vi fortelle dem dette? Hvilke kanaler eller medier bør vi bruke for å best nå våre målgrupper? Her er det nyttig å vite hva som er mulig å gjøre med de ulike mediene.

7. Budsjett

Sett et budsjett som harmonerer med punkt 2 (verdi). Dette gjør det enklere å planlegge markedsaktivitetene.

Eksempel: ”Vi har satt til side en pott på kroner 500.000 som ved måloppnåelse vil gi oss en avkastning på 1,4 millioner kroner.”

8. Aktivitetsplan

Sett opp en plan over markedsaktiviteter du vil gjennomføre i perioden. Last ned mal for markedsplan i excel-format og fyll inn aktivitetene her.

9. Måling

For å kunne se hvilket bytte vi har av de ulike markedsaktivitetene vi planlegger å gjennomføre, er vi nødt til å måle effekten. Da kan vi gjøre justeringer og forbedringer underveis. Definer hva som skal måles, og hvordan.

Eksempel: ”Mobilux AS vil telle antall besøkende i lokalene sine, og spør dem hvor de hørte om forretningen. De vil også måle aktiviteten på nettsidene sine, hvor de vil tilby bestilling av prøvekjøring. Nye modeller vises fram via nyhets- brev hvor mottakerne kan klikke for prøvekjøring. En kampanjeside vil da åpnes, med bilder og video av bilen og med et skjema som oppfordrer til å bestille en prøvekjøring. Responsen på alle disse aktivitetene måles i form av klikk og antall bestilte prøvekjøringstimer.”

10. Handlingsplan

Hva må på plass av teknologi og ressurser før vi kan iverksette markedsplanen og aktivitetene? Sett opp en oversikt over dette.

Hvilke ressurser har du? Mennesker, teknologi, webplattformer osv. Hvilke må skaffes. Skal du ansette eller skaffe byrå?

Eksempel: ”Mobilux må gjøre følgende:
a) Designe en ny logo og grafisk profil.
b) Få på plass nye nettsider med elegant design og med et system som frister brukeren til å bestille en prøvekjøring med en av bilmodellene.
c) Sette opp et nyhetsbrev og kampanjesider.
d) Lage en PR-plan.
e) Lage og sende ut en eksklusiv DM-kampanje til personer i målgruppesegmentet.
f) Fastsette hvordan sosiale media skal brukes og bli aktive der.
g) Lage en plan for markeds- og PR-aktiviteter for kommende år.






LAST NED GRATIS E-BOK: Hvordan lage en markedsplan som gir effekt og som blir brukt




Ønsker du flere leads og økt salg?
Meld deg på min VIP-liste

erlend_mh_liteGjør som 1000+ andre ledere og markedsførere: Meld deg på min VIP-liste, og få gratis input om markedsføring, innhold og kommunikasjon med jevne mellomrom.

Tjenesten er gratis og uforpliktende.

Erlend Førsund
Erlend er markedssjef og seniorrådgiver i MarkedsPartner. Han har 15 års erfaring fra digital markedsføring og er forfatter av «Hvordan lykkes med content marketing». Erlend brenner for å gjøre bedrifter og enkeltpersoner til tankeledere i sine bransjer.
Du liker kanskje også
Tre trender for digital markedsføring i 2016
Hvordan bli synlig på nettet?
6 kommentarer
  • Skole nov 16,2016 på 10:35

    document.write(«Hei»)

  • […] Rogers oppgaver gikk ut på å hjelpe butikken til å håndtere priskonkurransen og til å utvikle en lønnsom markedsplan. Butikken kjørte veldig lite reklame sett bort i fra tilfeldige annonser i en gratis ukeavis i […]

  • Per nov 12,2015 på 16:07

    Hei!

    Skriver nå en avansert markedsplan med faglig begrunnelse, som skoleoppgave på en økonomisk høyskole. Vi har fått tips om å bruke diverse modeller i oppgaven, som kjøpsprossesen, maslows behovspyramide, SWOT, PESTEL osv.
    Hvor vil det være naturlig å bruke disse? Som vedlegg/ eget kapittel i markedsplanen / flettes inn i teksten ?

    Takk for bra innlegg.

  • […] Da Roger ble rekruttert fra Boston til Seattle for å bli Magnolia Hi-Fis nye reklamesjef, hadde de nylig transformert seg fra en stille, lokal gratulasjonskort- og fotobutikk til en lydspesialist. Rogers oppgaver gikk ut på å hjelpe butikken til å håndtere priskonkurransen og til å utvikle en lønnsom markedsplan. […]

  • Erlend Førsund nov 12,2013 på 15:52

    Takk for det, Makarena! 🙂

  • Makarena okt 26,2013 på 17:00

    tuusen takk, fint at du kommer med eksempler om hvordan man bør gå frem.. du ga meg en super start, !! 🙂

Skriv en kommentar

Din kommentar*

Ditt navn*
Ditt nettsted