Innsikt Markedsføring

Mobilreklame del 1: Historikk og miks

I England skrev jeg min Bachelor oppgave om mobiltelefon som reklamekanal. Jeg syntes det var interessant å lære mer om denne digitale boksen som mer og mer fanger oppmerksomheten til markedsførere verden over. Det har tatt sin tid, men det ser ut til at denne lille boksen har, kan og vil bidra til en aldri så liten reklamerevolusjon.

Reklamebransjen er jo som kjent ganske så konservative i sin bruk av medier og virkemidler. Det tok mange år før internett ble integrert i markedsføringsbudsjettene og det samme har hendt med mobiltelefonen. Den har vært til stede i godt over et tiår, men har først nå for alvor blitt en seriøs reklamekanal. Hvorfor denne trege adopsjonen og hva må reklamebyråer gjøre for å utnytte mobilen på en god måte?

I en liten serie med blogginnlegg skal jeg skrive litt om hva jeg fant ut gjennom mine studier, og til slutt vise den kreative reklamekampanjen som jeg leverte sammen med mine studier.

Littebittegrann historie

Short Message Service (SMS) ble lansert for første gang i Storbritannia i 1995. Det tok ikke ordentlig av før 1998 da nettleverandørene åpnet opp for at brukerne kunne sende meldinger til brukere av andre nettleverandører. Innen desember 2002 ble en milliard globale tekstmeldinger sendt.
Den første røffe markedsføringen på mobil kom i 1998 i form av piksellogoer fra nettleverandørene, men det var først da Jippii gruppen i Finland utviklet ringetoner at markedsføringen på og om nedlasting av mobilinnhold startet. I dag er det estimert at inntekter fra musikk og ringetoner på mobil vil overstige 32 milliarder dollar i 2010. Jeg for min del klarer bare ikke å takke forløperen til Crazy Frog for at vi i dag har et nytt reklamemedium.

Sent 90 tallet og tidlig millennium begynte mobilen å bli flittig angrepet av telefonselgere og massive sms kampanjer, i tillegg til dette drev Jamba! og andre ringetonefirmaer så aggressiv markedsføring om nedlasting av mobilinnhold at British Advertising Standards Authority så seg nødt til å forby visning av slik reklame før klokken 21:00. Dette var mest for å unngå at disse firmaene kunne reklamere til ungdommer.

Det har vært en del missbruk og lite innsikt i hvordan bruke mobil som reklamekanal og derfor er mobilreklame noe som veldig mange forbrukere allerede har fått et negativt forhold til. Hovedgrunnen til dette har vært en manglende forståelse og erkjennelse av at mobilen er et ekstremt personlig medium. Det er den ultimate 1 til 1 kommunikasjonen, og det må bli behandlet annerledes enn massekommunikasjon. I et senere innlegg skal jeg skrive om det personlige og relasjonsbyggende aspektet ved mobiltelefonen.

Littebittegranne mer kommunikasjonsmiks

I dag er det mange flere medieplattformer og reklamemuligheter enn noen gang før. Det er ikke altfor mange år siden at Internett, mobiltelefonen, sosiale medier og interaktiv TV joinet kommunikasjonsmiksen radio, TV, print og utendørs som har regjert i flere årtier. Det har eksistert en type samarbeid mellom disse kanalene. En kampanje har strukket seg over mange kanaler, men mottakeren har som regel blitt eksponert for reklamen på forskjellige steder og med forskjellige uttrykk. Internett er det første mediet som begynte å samle disse sammen til et samlingspunkt hvorav alle andre kanaler sendte forbrukeren til et felles nettsted.

Mobiltelefonen derimot er veldig dyktig til å konvergere flere medier inn i en liten digital boks. Med mobilen kan du lese om produktet, se video, høre på radio, laste ned programvare, kjøpe produktet, ringe til en venn og dele det du har funnet. Og alt dette kan du gjøre hvor enn du befinner deg.

‘The mobile phone is the media equivalent to a swiss army knife for the twenty first century’
(Internet Advertising Bureau, 2008)

Men først og fremst har mobilen gjort andre tradisjonelle medier interaktive. Det tok ikke lang tid før reklamen ba deg om å tekste inn en kode for å være med i trekningen på en TV eller en sykkel. Mobilen gjorde det mulig for folk å svare direkte på annonser, utendørsreklame, radio og tv spotter. Etter hvert kunne folk ta bilde av eller laste ned rabattkuponger fra avisannonser, få tips om tilbud fra en butikk via blåtann og surfe trådløst på nett inne i en matbutikk for så å få oppskriftstips opp på skjermen. Mobilen åpnet opp for et mye mer interaktivt forhold mellom forbruker og produkt som ingen medier noen gang tidligere har greid å få til.

Det har aldri tidligere vært noe bevis for at nye medier tar over for gamle medier. Kino drepte ikke Teateret og TV drepte ikke radio, men i stedet måtte de modifisere og lære seg måter å fungere sammen. Det samme tror jeg er med mobil. Den vil ikke ta over for de tradisjonelle mediene, men den har mulighet til å forsterke de.

Neste blogginnlegg vil handle om de tekniske utfordringene, og de mange mulighetene mobilen bringer med seg. Inntil da kan du jo kose deg med å se en video av hva som er mulig med mobil:

Anbefalt lesestoff:

SHARMA, C., HERSZOG, J. and V. MELFI. 2008. Mobile advertising: Supercharge your brand in the exploding wireless market. United States of America: Wiley
IAB, 2008. Mobile Advertising: The emerging UK market. [pdf] Tilgjengelig på: http://www.iabuk.net/en/1/mobileadvertising.html

Morten Jacobsen (Mokie) er strategisk kreatør / CW i det kreative teamet Aich & Mokie (www.aichogmokie.no). Du kan følge dem på twitter under kallenavnet @aichandmokie.

Erlend Førsund
Erlend er markedssjef og innholdsrådgiver i MarkedsPartner. Han har 17 års erfaring fra digital markedsføring og er forfatter av «Hvordan lykkes med content marketing». Erlend brenner for å gjøre bedrifter og enkeltpersoner til tankeledere i sine bransjer.
Du liker kanskje også
Bør flere markedsavdelinger tenke og jobbe som journalister?
De 10 mest populære nyttårsforsettene og oppskriften på hvordan du kan fullføre dem

Skriv en kommentar

Din kommentar*

Ditt navn*
Ditt nettsted