Innsikt Markedsføring

Slik lager du en enkel markedsplan

Her er syv steg til en enkel markedsplan som tar deg maks 1 time å utarbeide.

Gjesteblogger: Al Hanzal

Jeg håper at min forrige artikkel motiverte deg til å komme i gang med en markedsplan for bedriften din. La oss nå lage en plan slik at du kan begynne å forbedre virksomheten din.

Jeg vil vise deg en enkel prosess på syv steg som vil ta deg mindre enn én time å fullføre. Jeg vil ta deg gjennom hvert steg i prosessen og gi deg eksempler fra min egen markedsplan underveis.

Finn fram et blankt ark eller gå til datamaskinen din og åpne tekstbehandlingsprogrammet ditt – hva enn som er mest naturlig for deg.

1. Sett deg mål og en tidsplan

Hvis dette er første gangen du lager en markedsplan anbefaler jeg at du bruker planen de neste tre månedene. Som du får mer erfaring kan du utvide tidsplanen.

Bestem deg for nøyaktig hvor mange kunder du ønsker å skaffe innen tidsrammen. Dette bør være et realistisk tall for situasjonen din, et tall som er i din kraft å oppnå.

3-måneders mål for Successful Marketing Tools Program:
Jeg vil skaffe 50 nye kunder til programmet.

2. Målgruppemarked

Beskriv med to eller tre setninger målgruppen som er i fokus for planen din. Du kan ha mer enn ett målgruppemarked (eller produkt) og en plan for hvert marked. Jo mer nøyaktig du er angående målgruppen, jo mer effektiv vil planen din være. For eksempel, ser du etter golfere eller venstrehendte golfere? Husk, det du fokuserer på, det tiltrekker du deg.

Målgruppemarked:
Mitt fokus er småbedriftseiere som ønsker hjelp til å få flere kunder. Jeg vil gi spesiell oppmerksomhet til eksisterende abonnenter på mitt nyhetsbrev, The Small Business Tool Box, slik at de kan tiltrekke seg flere kunder til sine bedrifter.

3. Hvilket markedsføringsbudskap skal du formidle til denne målgruppen?

Skriv to eller tre setninger om hvorfor din målgruppe skal kjøpe ditt produkt.

Forsikre deg om at du inkluderer noen punkt om hvordan ditt produkt eller tjeneste gjør livene deres bedre.

4. Tilbudet ditt

Hvordan skal du pakke, bundle, presentere eller tilby produktet eller tjenesten din slik at den er mest mulig attraktiv for målgruppen? Skal du gjøre noe helt annerledes eller spesielt for å hjelpe kundene til å kjøpe nå? Beskriv tilbudet ditt i to eller tre setninger.

Markedsføringsbudskap:
SMT er en av de mest innovative og praktiske verktøyene en småbedriftseier kan bruke for å få nye kunder. Ved å følge oppskriftene for hvert verktøy kan de øke antall kunder med 30% med svært lave kostnader. SMT vil spare dem for penger og gjøre markedsaktivitetene deres enklere og mer effektive.

5. Evaluer eksisterende markedsaktivitetene

Lag en liste over de markedsaktivitetene du gjør akkurat nå for å markedsføre bedriften din. For hver aktivitet, skriv ned hva den månedlige kostnaden er og suksessraten på en skala fra 1 til 10, hvor 1 betyr minst vellykket.

Når du fullfører denne enkle evalueringen skal du gå gjennom den og plukke ut vinnerne og taperne. Hvilke aktiviteter kan forandres for å oppnå bedre resultater? Jeg gjør det til en vane å enten fjerne en taper eller å legge den på is slik at jeg frigjør tid og penger til andre aktiviteter.

Eksisterende markedsaktiviteter:
Webutvikling                       NOK 20,000,-      grad av suksess: 1-2
Off-line markedsføring      NOK 50,000,-      grad av suksess: 2
Nettverksbygging                NOK 8,000,-        grad av suksess: 6-7
Skrive artikler                      NOK 0,-                 grad av suksess: 6

6. Definer markedsaktivitetene i planen

Lag to kolonner på arket eller på skjermen din. Overskriften på venstre kolonne skal være “Markedsaktiviteter”. Over høyre kolonne skriver du “Mål og handlingsplan”.

I venstre kolonne definerer du markedsaktiviteten. Så beveger du deg over til høyre kolonne og begynner med å si hvor mange kunder du forventer å få fra denne aktiviteten og forventet tidsramme. Deretter lager du en liste over forskjellige ting du må gjøre og hvor mye tid det tar å fullføre dem. Når du har beskrevet handlingsplanen for aktiviteten kan du vende tilbake til venstre kolonne og legge til en ny markedsaktivitet. Gjør dette helt til du har fullført alle aktivitetene i planen.

Markedsaktiviteter, mål og handlingsplan:

Webutvikling: Skaff 15 nye abonnenter innen januar – Optimaliser for søkemotorene (5 timer) – Lag et nytt gratis tilbud (3 timer) – Skriv om teksten (10 timer)

Utsendelse til abonnenter: 10 nye abonnenter innen januar – Lag serie på 3 e-poster (10 timer), test brever (5 timer), vask listen (2 timer), send ut (2 timer)

Månedlige artikler: Skriv ferdig tre artikler innen desember – Research hver måned (5 timer), skriv utkast (3 timer), finskriving (2 timer), send ut (2 timer)

Nettverksbygging: Utvid aktiviteter (5 timer), utforme nettverkingsbudskap (2 timer), lag gratis rapport (2 timer), lag oppfølgingsprosess (3 timer),
Osv…

7. Bak denne planen inn i din ukentlige plan

Sett handlingsplanen din inn i din ukentlige plan. Jobb med disse aktivitetene inntil planen din er fullført.

Fem tips til å gjøre markedsplanen din mer effektiv

  1. Ikke legg alle eggene i én kurv. Noen av markedsaktivitetene dine kan bidra til å bygge kjennskap, andre til å bygge troverdighet, og andre til å generere leads.
  2. Sørg for at markedsaktivitetene dine er konsekvente og gjennomførte. Det vil være høydepunkter og nedturer. Unngå for fristelsen å slutte å markedsføre deg når ting går bra eller dårlig.
  3. Sørg for å ha en oppfølgingsprosess. Markedsføring vil få folks oppmerksomhet. Hva gjør du da? Det kreves mellom 3 og 10 kontaktpunkter for å fullføre de fleste salg.
  4. Sett av tid hver uke til å jobbe med markedsaktiviteter. Husk at markedsføring er den eneste aktiviteten som tiltrekker nye kunder til bedriften din. Gjør markedsføring til en prioritet i tidsplanen din.
  5. Gjør de lette aktivitetene først – de du liker å gjøre. Når du har det morsomt vil sjansene dine for å lykkes være mye høyere.

NB: Vi har nettopp skrevet en ny artikkel om markedsplanlegging, som du finner her. Ønsker du en dypere innføring i hvordan lage en effektiv markedsplan kan du laste ned den nye e-boken “En praktisk tilnærming til markedsplanlegging” helt gratisdenne nettsiden.






LAST NED GRATIS E-BOK:  Hvordan lage en markedsplan som gir effekt og som blir brukt.       





Erlend Førsund
Erlend er markedssjef og innholdsrådgiver i MarkedsPartner. Han har 17 års erfaring fra digital markedsføring og er forfatter av «Hvordan lykkes med content marketing». Erlend brenner for å gjøre bedrifter og enkeltpersoner til tankeledere i sine bransjer.
Du liker kanskje også
Slik når du ledere med innholdsmarkedsføring
Markedssjef: Har du en motor for markedsføring?
10 kommentarer
  • Makarena okt 26,2013 på 15:00

    Shukran habibti!!!! la oss rulle i kveld. hjem hos meg.. så lager vi markedsplan for barna våre. ikke skrik når jeg putter svære kølla mi i musa di da. 😀
    forresten tusen takk.

  • Carl Fennell apr 29,2013 på 08:40

    Mucho Gracias Amigo

  • Markedsheltene.no des 11,2012 på 14:19

    Det meste finnes på nettet, men det er ikke alltid så enkelt å vite hvor man skal lete. 🙂

  • Indio Do Brasil Cristina jun 7,2012 på 16:56

    Alt var på nettet , men jeg har ikke lært på videregående, jeg er så sinna. grrrrrrr! til Sylwia Liksza, Jeannin Aurdahl.

  • Indio Do Brasil Cristina jun 7,2012 på 16:56

    Alt var på nettet , men jeg har ikke lært på videregående, jeg er så sinna. grrrrrrr! til Sylwia Liksza, Jeannin Aurdahl.

  • Lisa apr 20,2012 på 19:44

    Supergod hjelp! 🙂

  • JK sep 13,2011 på 08:07

    Tusen takk, dette hjalp meg veldig!

  • helen okt 2,2010 på 12:11

    Skjønner ikke noe- men dette hjalp meg, Har du en tjeneste hvor man kan kontake deg og få hjelp ?

  • knut jul 4,2010 på 14:19

    har gitt meg en start som jeg ikke ville klart alene

Skriv en kommentar

Din kommentar*

Ditt navn*
Ditt nettsted