Innsikt

Tre disipliner som vil gi smarte digitale markedsførere konkurransefortrinn i 2012

Som jeg skrev om i bloggposten om marketing automation har kjøpsprosessen endret seg radikalt siden nettet ble allemannseie, og desto mer med inntoget av sosiale medier.

Det betyr at vi som jobber med markedsføring er nødt til å tilpasse oss den nye sitsen. Og det kjapt!

Ja, det tok litt tid før bransjen fikk summet seg, og mange har ennå ikke tatt endringene inn over seg. Men det kan bli ditt konkurransefortrinn! Som du sikkert vet er det de som går til handling med en gang de skaffer seg ny kunnskap som får suksess.

Dagens markedsførere må være finnbare helt fra starten av kjøpsprosessen, og når målgruppepersonene først har funnet oss, må vi være i stand til å gi dem relevant, nyttig, verdifullt og underholdende innhold over tid for å drive dem frem på kjøpsprosessens kronglete sti.

Foto: tomorrow-people.com

Den setningen innebærer ikke færre enn 3 markedsføringsdisipliner:

1. Søk

Først, det å bli “finnbar” krever kunnskaper om hvordan søk fungerer i dag (seo) og samspillet med sosiale medier. Søkemotoroptimalisering er ikke passé ennå, men markedsførere må også være obs på sosiale mediers samspill med søk.

Spesielt tenker jeg på Google+, og hvordan en persons sosiale nettverk i større grad vil være med på å bestemme hvordan søkeresultatene i Google vil se ut.

2. Innhold

Nummer to, kunsten å tilby målgruppen verdifullt innhold krever en evne til å kunne tenke strategisk om målgrupper og innhold, såkalt content marketing.

Hemmeligheten ligger i å tilby innhold som er optimalisert for hvert stadie i kjøpsprosessen for hver respektive målgruppe eller persona.

En som er i fasen hvor han leter etter mulige løsninger på problemet sitt har for eksempel andre informasjonsbehov enn hun som er i kjøpsmodus og vurderer å kjøpe ditt produkt eller tjeneste.

3. Marketing automation

Den tredje disiplinen er kompetanse i det å kunne tilføre målgruppen verdifullt innhold over tid, som vil drive dem frem i kjøpsprosessen, også kalt marketing automation.

Det er to underdisipliner her: Lead generation og lead nurturing, som på norsk dreier seg om å generere henvendelser fra potensielle kunder og å bearbeide disse over tid.

Jeg kommer til å ta for meg disse disiplinene i de kommende bloggpostene. Setter pris på dine innspill på disse temaene. I mellomtiden, ha en velsignet fin påske!

P.S. Synes du dette innlegget var nyttig setter jeg pris på et “like” eller om du deler det med dine kontakter. Kunnskap er til for å konsumeres og deles! 🙂

 

Erlend Førsund
Erlend er markedssjef og innholdsrådgiver i MarkedsPartner. Han har 17 års erfaring fra digital markedsføring og er forfatter av «Hvordan lykkes med content marketing». Erlend brenner for å gjøre bedrifter og enkeltpersoner til tankeledere i sine bransjer.
Du liker kanskje også
Frister folk til fjells med Facebook
11 kurer for markedsplansyndromet
2 kommentarer

Skriv en kommentar

Din kommentar*

Ditt navn*
Ditt nettsted