Hvordan GolfNow solgte spilletid til golfere ved hjelp av annonsering på søkemotorer.

Overblikk

GolfNow gir golfere muligheten til å dyrke sin favorittsport både på og utenfor banen. Gjennom sin webside (GolfNow.com) gir firmaet nyhetsoppdateringer og golftilbud i sanntid gjennom e-postmeldinger, grønt nummer, PDA-meldinger, tekstmeldinger og RSS feeds. I dag har firmaet over 1,5 millioner brukerkontoer.

GolfNow er den største tilbyderen av golf-spilletid i USA. Selskapet opererer i 25 stater og har individuelle avtaler med mer enn 1,500 golfbaner rundt om i landet. Til dags dato har GolfNow solgt mer enn 4,5 millioner runder på golfbanen gjennom nettstedet GolfNow.com.

Byrået Anvil Media Inc, som har spesialisert seg på søkemotormarkedsføring, gjennomførte den nødvendige analysen, strategien og prosjektledelsen for å oppnå selskapets ønskede mål, som var å finjustere PPC-programmet (PPC= Pay Per Click, klikkbaserte annonser) for å øke salget av spilletid.

Mål

Anvil ble gitt oppgaven med å gjennomføre en audit (revisjon), senke kostnaden med å anskaffe kunder fra søkemotorannonsering og øke antallet solgte golfrunder fra betalt trafikk fra søkemotorene.

Utfordring

Kundebasen til GolfNow er både ekspansiv og geografisk segmentert, og dekker mer enn 25 lokale og internasjonale markeder, blant annet Phoenix, Orlando, San Fransisco og Mexico. I hvert marked hoster GolfNow to individuelle landingssider for hver golfbane som selger spilletid online.

Det er i tillegg kun mulig å booke spilletid opp til to uker på forhånd, noe som gir fordeler for i-siste-liten-bookere og lokale golfere (i motsetning til de som planlegger golfturer lang tid i forveien.) Videre tok Anvil jobben i løpet av lavsesongen mens vinteren nærmet seg.

Strategi

Anvil brukte mange vinklinger på analysen som ble gjort for å forbedre effekten av GolfNow sin satsing på søkemotorannonsering:

  • Adskilte kampanjene i søkemotorer og innholdsnettverk og laget unike nøkkelordstrukturer for hver av disse.
  • Foredlet geografisk målretting for både søkemotorer og innholdsnettverk, innen en 80-kilometers radius av hvert marked, for å fokusere på lokale golfere.
  • Laget en mengde annonsegrupper for søkemotorene og innholdsnettverkene i hvert marked.
  • Målrettet markedsføringen mot bane-lojale golfere gjennom bane-relaterte søk, hobbygolfere gjennom geografiske søk og nye golfere gjennom generelle søk (mer enn 750 annonsegrupper totalt).
  • Gjorde research på søkeord for å lage en differensiert miks av over 100,000 søkeord for å fylle opp alle annonsegruppene.
  • Laget en serie annonser med forskjellige USP’er.
  • Testet annonse- og søkeordvarianter grundig, overvåket resultater og justerte etterhvert. Feedback i ett marked ble så overført til andre markeder og testet, med mange A/B-tester paralellt.

Resultater

Kort tid etter implementeringen av de nødvendige endringene kunne Anvil høste følgende resultater av PPC-kampanjen:

  • Økte månedlige visninger med 486 %
  • Økte månedlige klikk med 306 %
  • Økte månedlig konverteringsrate med 76 %
  • Økte månedlige konverteringer (booket spilletid) med 617%

Disse resultatene ble generert mens Anvil samtidig senket følgende nøkkelkostnader:

  • Senket kostnad-per-klikk (CPC) med -48 %
  • Senket kostnad-per-konvertering med -71 %

De langsiktige resultatene av Anvils analyse og påfølgende revisjoner og prosjektstyring har gitt de følgende resultatene. Årlige sammenligninger viser følgende resultater:

  • Økte klikkraten med 36 %
  • Økte konverteringsraten med 33 %
  • Senket konverteringskostnad med 43 %
  • Økte månedlige bookinger med 128 %
  • Senket kostnad-per-klikk med 10 %

Kent Lewis er administrerende direktør i Anvil Media (www.anvilmediainc.com), et byrå som spesialiserer seg innen søkemotormarkedsføring.