Vil du ha flere og bedre betalte kundeoppdrag – enten for deg selv eller teamet ditt? Ønsker du at kundene oppsøker deg, i stedet for at du stadig må jakte nye oppdrag? Da holder det ikke bare å være dyktig i faget ditt. Du må være den eksperten folk tenker på når de har en utfordring du kan løse.

To typer eksperter

Det finnes to typer eksperter:

  1. Huseksperter.
  2. Anerkjente eksperter.

Husekspertene er verdsatt blant kolleger og kunder. Men utenfor deres lille krets er de usynlige. Når markedet er tregt og kunder forsvinner blir de derfor gående uten oppdrag (med mindre selskapet de jobber i allerede har en sterk merkevare og stadig genererer henvendelser fra nye kunder).

Den andre gruppen er anerkjente eksperter. Disse ekspertene er kjent i markedet for sin ekspertise. På grunn av sitt renommé og store nettverk tiltrekker de ikke bare oppdrag til seg selv, men også til firmaet og kollegene sine. Om de jobber på hundre prosent kapasitet i dag, har de likevel en “pipeline” av potensielle kunder og oppdrag som er på vei inn og som holdes varme. Fordi de er kjent.

I en kunnskapsbedrift finnes begge typer eksperter. Huseksperten er avhengig av selskapets merkevare og innkommende forespørsler. Den anerkjente eksperten skaper sine egne muligheter. De er ikke bare dyktige – de er synlige. Og synlighet gir en jevn strøm av oppdrag, uansett marked. For selvstendig næringsdrivende er dette forskjellen mellom vekst og stillstand – eller enda verre, konkurs.

Les også: B2B-markedsføring i 2025: 7 råd som vil få bedriften din til å ta av

Verdien av å være kjent

Mark Schaefer, forfatter av KNOWN, sier det rett ut: Det er ikke nødvendigvis den beste eksperten som vinner – men den som er kjent for sin ekspertise. Folk kjøper ikke av hvem som helst. De kjøper av en de kjenner, liker og stoler på.

Å være kjent handler ikke om å bli kjendis, men snarere om å bli en tankeleder for de rette folkene i din bransje. Når noen spør «hvem kan hjelpe meg med dette?» må navnet ditt være det første som dukker opp – for det er den som huskes som får forespørslene, oppdragene og kundene.

Les også: Hva er en tankeleder?

Hvordan bli en anerkjent ekspert

Tusenkronersspørsmålet er: Hvordan blir du kjent?

Svaret er like enkelt som å fortelle deg hvordan du får vaskebrettmage eller trener deg opp til å løpe 10 kilometer på under 40 minutter. Det er ikke rakettforskning å lage en plan – men det krever knallhardt arbeid og ikke minst tid å gjennomføre den.

Som i idrettsverdenen må du møte opp og levere kvalitet over tid – du må få ideene dine og navnet ditt foran de riktige menneskene. Du må dele dine unike perspektiver, metoder og meninger, og gjøre det på din måte, med din egen stemme. Det vil garantert være flere der ute som kan levere omtrent det samme som deg. Men bare du er du, og du vil tiltrekke helt andre personer enn jeg vil.

Mange blir ivrige og setter i gang med å blogge eller dele ting på LinkedIn. Men fordi de får få likes, gir de opp for tidlig. Det er som nyttårsmosjonisten som forventer å se vaskebrettmagen 13. januar.

Ifølge Schaefer tar det i gjennomsnitt 30 måneder (ca. 2,5 år) med vedvarende innsats for å bli anerkjent som en ledende ekspert i sin bransje. Dette forutsetter at du legger en strategi for hvordan du skaper verdifullt innhold, bygger et engasjert nettverk og er synlig på de rette plattformene.

Les også: Forskjellen på tankeledere og ‘public intellectuals’

Synlighet fungerer faktisk: Min erfaring

Jeg har sett med egne øyne hvor enormt kraftfull denne synligheten er.

Da jeg jobbet i byråverdenen hadde jeg allerede blogget om markedsføring i flere år og opparbeidet en solid mengde månedlig trafikk på min egen blogg (den du leser nå). Senere var jeg med på å bygge og drive et thought leadership-program for byrået vårt.

Vi begynte å dele ideene våre i bloggformat to ganger i uken, publiserte e-bøker, arrangerte events og holdt webinarer. Alt etter inbound marketing-metoden. Webtrafikken og antall leads ble 10-doblet og det ble fort unødvendig for salgssjefen vår å ta kalde telefoner. Dette var da inbound marketing og HubSpot fortsatt var nytt og ukjent i Norge. Vår jobb var da å utdanne markedet om noe ingen egentlig søkte etter. Det i seg selv kan høres litt umulig ut, men krever kun at du beveger deg litt utenfor kjernetematikken og leder oppmerksomheten innover, hvis det gir mening.

Snart begynte kundene å oppsøke oss. Vi ble gjenkjent på konferanser, og (jeg tuller ikke) noen ganger ble folk nesten starstruck da vi møtte opp på salgsmøter. Min egen blogg, som jeg vedlikeholdt på et miniumumsnivå på siden, genererte alene millioner i inntekter for byrået og førte til forespørsler om foredrag. Et tydelig bevis på hvor kraftfull en personlig merkevare kan være – spesielt når den forsterker og spiller sammen med bedriftens merkevare.

Tre steg for å bli kjent

Hvis du ser verdien i å bli den foretrukne eksperten i din nisje, og du ønsker å jobbe mot dette målet, kan du starte i dag ved å lese, reflektere over og skrive ned svarene på disse spørsmålene:

  1. Bestem deg for hva vil du bli kjent for? Se for deg at du reiser inn i fremtiden og leser Wikipedia-artikkelen om deg selv eller din virksomhet. Hva var du kjent for? Hva oppnådde du i karrieren din? Denne øvelsen kan være både morsom, inspirerende og retningsgivende. Kanskje du finner ut at du er litt for bred i profilen din og at du må snevre inn litt. Skriv artikkelen slik du skulle ønske at den ble og heng den opp på veggen.
  2. Hvordan foretrekker du å formidle kunnskapen og ideene dine? Er du god til å skrive, er blogging et naturlig valg. Trives du bedre med å snakke, kan video eller podcast være tingen. Finn ditt blue ocean – der det er mindre konkurranse og større muligheter. Korte videoer? Da er TikTok og Instagram supre. Lengre innhold? YouTube er kongen. Poenget er: Velg én kanal og start der. Mestre den først, før du legger til en ny. Skriv ned hvor du vil begynne – blogg, podcast, LinkedIn, YouTube – og kjør på.
  3. Hva er neste steg? Kanskje du må starte en blogg, pusse opp sosiale medie-profilene dine eller lage en enkel plan. Kanskje du trenger et kurs, litt veiledning eller noen å sparre med. Hvis bedriften din har ren markedsavdeling, er det et naturlig sted å starte. Du finner ut av detaljene underveis – men ikke bruk det som en unnskyldning for å utsette dette. Skriv ned noen innholdsideer og sett datoer for når artikler, LinkedIn-poster eller videoer skal publiseres. Enten du blogger eller lager YouTube-videoer, prøv å holde et jevnt tempo – én gang i uken er et godt utgangspunkt.

Bygg moment, ha tålmodighet – og ha det gøy!

PS: Hvis du likte denne artikkelen, kan du abonnere her og få alle mine artikler rett i innboksen! Jeg skriver om B2B-markedsføring, AI og vekst 1–4 ganger i måneden.

Denne bloggen drives av meg, Erlend Førsund. Her er 4 måter jeg kan hjelpe deg på:

1. Markedssjef til leie/Fractional CMO: Trenger du en erfaren B2B-markedsfører som kan ta eierskap til markedsstrategien din uten å ansette noen på heltid? Jeg hjelper deg med å utvikle og implementere en helhetlig strategi som styrker merkevaren, skaper etterspørsel og driver vekst – tilpasset din bedrift og ditt budsjett.

2. Strategi og vekstplan: Jeg skreddersyr strategier for B2B-bedrifter som ønsker å ta neste steg. Ved å ta utgangspunkt i deres forretningsmål tar vi de beste prinsippene fra inbound marketing, leadsgenerering og for å skape en vekstplan som leverer målbare resultater.

3. ​Sparringspartner for CMO/CEO: Er du leder i en B2B-bedrift og ønsker en erfaren sparringspartner på markedsføring og kommunikasjon? Jeg tilbyr strategisk rådgivning og nye perspektiver som hjelper deg å finjustere beslutninger, utfordre status quo og sikre at bedriften er rigget for fremtiden.

4. ​Innholdstrategi og tankelederskap: Posisjoner deg som en bransjeleder ved å utvikle innhold og budskap som engasjerer beslutningstakere. Jeg hjelper deg med å bygge troverdighet og synlighet gjennom strategisk kommunikasjon og thought leadership.

Les mer på erlendforsund.com (Førsund Consulting AS)