Markedsheltene.no er en blogg av meg, Erlend Førsund. Jeg hjelper B2B-selskaper med å vokse, bli synlige og relevante med over 20 års erfaring. Som 'markedssjef til leie', konsulent eller tekstforfatter. Les mer om hvordan vi kan jobbe sammen på erlendforsund.com.
Abonner på bloggen
Gjør som 1000+ andre markedsførere og ledere: Meld deg på min VIP-liste, og få gratis input om markedsføring, innhold og kommunikasjon med jevne mellomrom.
«Hvordan blir vi synlige på ChatGPT?» Det er tusenkronersspørsmålet jeg stadig får fra bedriftsledere og markedssjefer. Samtidig vil de selvsagt rangere høyt på Google. Svaret ligger i å forstå og mestre spillereglene som gjelder for både AI-drevne språkmodeller og søkemotorer.
Som CMO er det ikke nok å briljere med kreative kampanjer – du må bevise at markedsføringen direkte driver vekst. Skal du ha en reell stemme i ledergruppen, må du koble markedsføringen til forretningsmålene, definere skarpe KPI-er og vite nøyaktig hvordan du skaper resultater.
Vil du ha flere og bedre betalte kundeoppdrag – enten for deg selv eller teamet ditt? Ønsker du at kundene oppsøker deg, i stedet for at du stadig må jakte nye oppdrag? Da holder det ikke bare å være dyktig i faget ditt. Du må være den eksperten alle tenker på når behovet oppstår.
Mange bedrifter gjør to feil når de ansetter sin første markedsfører: Investerer i en strategisk tung, men ikke alltid operativ, markedssjef, eller sparer penger på en junior uten strategisk støtte. Resultatet? Tapte ressurser og svake resultater. Men det finnes en smartere, mer lønnsom – og langt mer effektiv løsning.