– Think like a publisher! Det er filosofien bak innholdsmarkedsføring (eng. content marketing). Disiplinen er slett ikke ny, men har likevel fått en slags digital renessanse de siste årene.
Innholdsmarkedsføring: En definisjon
Begrepet content marketing har vært i bruk siden 1996, men den som nok har gjort mest for å gjøre det kjent er Joe Pulizzi, grunnlegger av Content Marketing Institute (CMI) i USA. Hans definisjon lyder slik (fritt oversatt):
Innholdsmarkedsføring er en markedsføringsteknikk hvor man skaper og distribuerer relevant og verdifullt innhold for å tiltrekke seg, etablere en relasjon med og engasjere en tydelig definert målgruppe – med et mål om å stimulere til lønnsom kundeadferd.
Typiske eksempler på denne typen innhold er e-bøker, whitepapers, blogginnlegg, videosnutter, e-kurs, rapporter, artikler, podcaster, infografikk, webinarer, events og en rekke andre kombinasjoner av tekst, lyd og bilde.
En gammel markedsføringsdisiplin
Som du ser, er ikke dette noe nytt. Bedrifter har bygget merkevarer med innhold (ikke reklame) i minst 150 år. Mange av dem kjenner du godt allerede: John Deere, Procter & Gamble, Red Bull, Coca Cola og CMO.com (som eies av Adobe) – som du som markedsfører kanskje også kjenner til.
Ja, dette er giganter. Men teknologiutviklingen har gjort enhver person med en smarttelefon til en utgiver, og man ser at markedsavdelinger gradvis begynner å se mer ut som mediehus, og at det er de store merkevarene som ansetter flest journalister.
Red Bull omtaler seg selv et mediehus som tilfeldigvis selger en drikk, og deres mediaavdeling sysselsetter over 1000 personer. Content Is King After All og har fått sin renessanse etter nett-æraens begynnelse.
Markedsførere i dag bør innrette seg etter denne virkeligheten, og se på hvordan de kan benytte digitalt innhold som et supplement til – og ikke en erstatning for – tradisjonell reklame.
Les også: Innholdsmarkedsføringens historiske opphav
Fordelene med innholdsmarkedsføring
Om vi, for et øyeblikk skyver alle akademiske definisjoner til side, handler markedsføring og salg om tre ting:
- Få folk til å bli kjent med deg
- Få folk til å like deg
- Få folk til å stole på deg
Slik kommer man i en posisjon hvor kunden til slutt kjøper av deg. Igjen. Og igjen. Og igjen …
Det er ikke like lett å lykkes med tradisjonell, avbrytende reklame. 24/7 blir vi bombardert med reklamebudskap som vil selge oss noe. Og selv om produktene kanskje er bra, ignorerer vi de fleste.
Innholdsmarkedsføring gir deg en ny dimensjon i kundeforholdet, et lim som får dine salgsbudskap til å feste seg bedre i dine kunders hoder og hjerter.
Innhold er også en viktig driver for å bygge tankelederskap og å tiltrekke nye ansatte og investorer.
De 5 hovedsøylene for innholdsmarkedsføring
For å være mer konkret og forklarende på hva innholdsmarkedsføring er – eller skal være – har CMI utarbeidet «Five Pillars Of Content Marketing»:
- Redaksjonelt innhold som forteller en relevant og verdifull historie. Den må være informativ, undervisende, inspirerende og/eller underholdende.
- Understøttet av markedsføring. Innholdet har underliggende salgs- og markedsføringsmål som virksomheten forsøker å oppnå.
- Drevet av kundeadferd. Søker å opprettholde eller endre mottakerens adferd.
- Multikanal. Print, digitalt, audio, video, events. Kan, men må ikke være integrert.
- Spisset mot en konkret målgruppe. Dersom du ikke kan forklare hvem målgruppen er – så er det ikke innholdsmarkedsføring.
Min take på content marketing
Jeg har jobbet med innholdsmarkedsføring siden 2002 og har i case etter case sett hvor kraftig denne markedsføringsstrategien er både for langsiktig merkevarebygging og kortsiktig salg og leadsgenerering.
Som markedssjef i MarkedsPartner (2015-2020) var jeg ansvarlig for selskapets satsning på innholdsmarkedsføring og inbound, og var redaktør for tre fagblogger med 2-3 publiserte artikler hver uke.
I denne perioden økte vi trafikken til våre nettsteder med 14X, doblet omsetning og antall ansatte og posisjonerte selskapet som en tankeleder innen inbound, kundereiser og digitalisering av markedsføring og salg.
I dag jobber jeg som CMO i Techweb, og som fungerende markedssjef (deltid) for noen utvalgte kunder — og felles for alle bedriftene jeg jobber med, enten det er B2B eller B2C, er at innholdsmarkedsføring er en sentral del av markedsstrategien.
Mitt håp er at du som leser denne bloggen skal bli inspirert, opplyst og komme i en posisjon hvor du selv kan ta i bruk dette i din organisasjon.
Først publisert: 1. juli 2013
Oppdatert: 7. mars 2022
Definitivt! 🙂
Litt av utfordringen med innhold s markedsføring er at det er vanskelig å få oppmerksomhet for nye nettsider. Men på lang sikt er jeg overbevist om at det er gull verdt å ha mye bra innhold😀👍
[…] i den situasjonen at man nettopp har startet opp sin en business på Internett, har sikkert ord som content marketing dukket opp gang på gang. Men hva er egentlig “content marketing”, og hvordan kan man […]
[…] https://www.markedsheltene.no/innsikt/hva-er-innholdsmarkedsforing/ […]
[…] for å tiltrekke seg, etablere en relasjon med og engasjere en tydelig definert målgruppe – med et mål om å stimulere til lønnsom kundeadferd.” – Markedsheltene.no. Det er en vesentlig forskjell mellom innholdsmarkedsføring og […]
[…] Under finner du 5 punkter hentet fra CMI som forklarer konkret hva innholdsmarkedsføring er. Jeg har hentet punktene fra markedsheltene.no. […]
[…] Markedsheltene […]
[…] «Innholdsmarkedsføring er en markedsføringsteknikk hvor man skaper og distribuerer relevant og verdifullt innhold for å tiltrekke seg, etablere en relasjon med og engasjere en tydelig definert målgruppe – med et mål om å stimulere til lønnsom kundeadferd.» (https://www.markedsheltene.no/innsikt/hva-er-innholdsmarkedsforing/) […]
[…] blir mer og mer viktig for markedsføring. CMI (Content Marketing Institute) har kommet opp med fem grunnleggende kjennetegn ved […]
[…] https://www.markedsheltene.no/innsikt/hva-er-innholdsmarkedsforing/ […]
[…] er innholdsmarkedsføring eller «Content marketing». Denne typen markedsføring kan defineres som en markedsføringsteknikk hvor man skaper og distribuerer relevant og verdifullt innhold for […]
[…] en ny markedsføringsmetode, men den er under kontinuerlig utvikling og forbedring. På bloggen Markedsheltene.no får vi en god forklaring på hva innholdsmarkedsføring defineres som; “innholdsmarkedsføring […]
[…] Bildet er hentet fra Markedsheltene.no […]
[…] Hva er innholdsmarkedsføring? […]
[…] vi ser i statistikken ovenfor er content marketing eller innholdsmarkedsføring øverst på listen. Dette er ikke et nytt konsept, men man håper at […]
[…] https://www.markedsheltene.no/innsikt/hva-er-innholdsmarkedsforing/ […]
[…] https://www.markedsheltene.no/innsikt/hva-er-innholdsmarkedsforing/ […]
[…] Les gjerne mer om innholdsmarkedsføring på forbes.com eller markedsheltene.no […]
[…] Hva er innholdsmarkedsføring/content marketing? (Markedsheltene) […]
[…] Innholdsmarkedsføring er en markedsføringsteknikk hvor man skaper og distribuerer relevant og v… […]
[…] hvem målgruppen er – så er det ikke innholdsmarkedsføring. (oversatt versjon lånt fra denne […]
[…] (2) kommer til å dominere i 2015, og er en av de store trendene det snakkes mye om. […]
[…] Markedsheltene. Hva er innholdsmarkedsføring. […]
[…] 1. Innholdsmarkedsføring (content marketing) kommer til å prege digital markedsføring dette året. […]
[…] https://www.markedsheltene.no/innsikt/hva-er-innholdsmarkedsforing/ […]
[…] engasjere en tydelig definert målgruppe – med et mål om å stimulere til lønnsom kundeadferd. Slik oversetter Erlend Førsund, Joe Pulizzi sin definisjon. Dette kan være i form av blogginnlegg, videosnutter, artikler, podcast, webinarer og mye […]
[…] gjerne en titt på akkurat dette blogginnlegget for å få en litt bredere for forståelse for hva Contant Marketing er. Spennende og […]
Dette var et veldig informativt og bra innlegg! Jeg har linket videre til det i innlegget jeg jobber med nå 🙂
[…] (Dersom innholdsmarkedsføring er nytt for deg anbefaler jeg bloggen til Erlend Førsund og hans meget gode innlegg om emnet). […]
[…] er en grunn til at content marketing er det store buzz-ordet i markedsføringsbransjen om […]
[…] som Erlend skriver i denne artikkelen er dette old news. Kunderelasjoner har alltid vært viktig og bedrifter har alltid sett […]
[…] du fulgt bloggen min, har du fått med deg hva innholdsmarkedsføring er, og at vi snakker om tre nivåer av innhold, som brukes for å bygge kjennskap, preferanse og […]
[…] Dette blogginnlegget ble først publisert på markedsheltene.no […]