Innsikt Kommunikasjon og PR

Pressemeldingens ABC

Har du noe å fortelle markedet kan pressen være en god venn, men før du sender pressemeldingen din avgårde kan det være lurt å sjekke om du har gjort alt riktig. Som en enkel sommerlektyre gir vi deg 5 tabber du bør unngå å gjøre i en pressemelding:

  1. Skrivefeil og CAPS LOCK
    Spar journalisten for ekstra arbeid og frustrasjoner ved å bruke stavekontrollen i tekstbehandlingsprogrammet ditt. Og for all del… IKKE SKRIV HELE PRESSEMELDINGEN MED STORE BOKSTAVER.
  2. Reklamespråk
    Vær på vakt for marketingsjargong. Ikke skriv som en selger eller markedsfører. Pressemeldingen skal være informativ, saklig og så objektiv som det lar seg gjøre. Tenk på hva som er interessant stoff for leserne av mediet og hva som vil være interessant for journalisten å skrive om.
  3. Manglende innhold
    Hvis pressemeldingen din er ufullstendig blir den neppe publisert. Husk å svare på de 5 H’ene: hvem, hva, hvor, hvorfor og hvordan.
  4. Ingen kontaktperson
    Inkluder alltid en kontaktperson med telefonnummer i pressemeldingen. Personen som står oppført må være briefet på forhånd og være forberedt på oppfølgingsspørsmål. Mange går glipp av muligheter ved å være uforberedte eller utilgjengelige (ha mobilen påslått).
  5. Liten nyhetsverdi
    Spør deg selv om pressemeldingen egentlig er verdt et oppslag i pressen. Hvis du stadig sender uinteressante agurknyheter risikerer du å bli ignorert etter hvert, slik som gutten som ropte “ulv, ulv”.

Har du flere tips eller erfaringer å dele, skriv en kommentar under!

Avatar
Erlend Førsund
Erlend er rådgiver i MarkedsPartner. Han er utdannet ved BI og NHH og har 19 års erfaring fra B2B-markedsføring, 8 av dem som markedssjef i to selskaper. Han er forfatter av «Skap resultater med inbound marketing». Erlend brenner for å gjøre bedrifter og enkeltpersoner til tankeledere i sine bransjer gjennom å kombinere innhold og markedsføringsteknologi.
Du liker kanskje også
Hvordan lykkes med content marketing?
Hvordan lykkes med content marketing?
Content marketing og offentlige innkjøp

Skriv en kommentar

Din kommentar*

Ditt navn*
Ditt nettsted