Hvis du tror at content marketing er en nytt buzzword og en hype, må du tro om igjen. Innholdsmarkedsføring har blitt praktisert av markedsførere siden slutten av 1800-tallet, men har riktignok fått en renessanse i vår tid. La oss se på historien bak faget, og om vi kan lære noe fra pionerene.
Har du fulgt bloggen min, har du fått med deg hva innholdsmarkedsføring er, og at vi snakker om tre nivåer av innhold, som brukes for å bygge kjennskap, preferanse og drive salg av dine produkter og tjenester.
Hvorfor opplever content marketing en renessanse akkurat nå?
Mennesker har alltid vært historiefortellere. Da Johann Gutenberg fant opp boktrykkerkunsten på 1400-tallet, kunne historiene endelig skaleres. Selvsagt var det en vesentlig kostnad forbundet med dette, til papir, innbinding, trykk og distribusjon. Slik har det vært helt til nå.
Da Internett kom, kunne hvem som helst med nettilgang og en datamaskin bli en utgiver. Den teknologiske utviklingen har siden 90-tallet gjort slike kvantesprang at hver og en av oss kan være et mediehus og nå tusenvis av likesinnede mennesker jorda rundt, enten med det skrevne ord, med lyd, bilder eller video i HD-kvalitet.
Produksjonen av innhold har eksplodert, og markedsførere som ser mulighetene har begynt å våkne til live, og se litt lenger enn de tradisjonelle metodene. I stedet for å legge alle budsjettkronene i flyktig oppmerksomhet i andres medier, har de investert i å bygge opp sine egne medier, med innhold som engasjerer, hjelper, underholder og inspirerer deres målgrupper. Dette paradigmeskiftet har gitt fødsel til begrepet content marketing (2007) og skapt en etterspørsel etter markedsførere som vet hvordan de kan benytte mulighetene som tilgjengelig teknologi og sosiale medier gir storytellere.
La oss se på noen milepæler i content marketing’s historie, som begynner med en bonde og en plog:
1895: John Deere
I 1837 finner John Deere opp den første stålplogen som blir en kommersiell suksess. Sønnen, Charles, tar over selskapet, og gir senere ut et kundemagasin for å hjelpe bønder til å forstå jordbruksteknologi slik at de kan øke sine avlinger. Dette er over 20 år før selskapet starter produksjon av traktorer. I dag utgis The Furrow på 14 språk i 115 land, og er jordbruksmagasin nummer én på verdensbasis.
P.S.: Kundemagasiner har en dokumentert positiv effekt den dag i dag. En studie av Association of Publishing Agencies fra 2005, hvor man intervjuet 4 390 forbrukere, viser at kundemagasiner øker kundelojalitet med 32 prosent. Videre viser den at 44 prosent av alle kunder som mottar et kundemagasin, foretar en eller annen form for positiv handling, som et resultat av magasinet.
1900: Michelin
Hva har bildekk og gourmetrestauranter til felles? To år tidligere, i 1898, hadde de to franske brødrene André og Edouard Michelin funnet opp det moderne bildekket. Det var færre enn 3 000 biler i Frankrike på den tiden. For å øke etterspørselen av biler, og bildekk, etablerer Michelin et magasin for å hjelpe bilister å finne veien, få service til bilen og et hotell å sove på.
Den første Michelinguiden ble trykket i et opplag på 35 000, med de “profetiske” ordene til André Michelin: “Denne guiden ble født med århundret, og vil vare like lenge som århundret gjør.”
1933: Procter & Gamble
Dette året sponser Procter & Gamble radioshowet Oxydol’s Own Ma Perkins. Målgruppen er hjemmeværende husmødre, og via radio får P&G markedsført sine såpeprodukter Duz og Oxydol på dagtid, gjennom radioshow. Begrepet såpeoperaer blir født.
2007: Blendtec
Blendtec lanserer videoserien Will It Blend? på YouTube, hvor de demonstrerer hvor gode mikserne deres er ved å mikse alt som tenkes kan. Episoden der gründeren Tom Dickinson mikser en iPad har cirka 16 millioner views siden den ble lagt ut for 3 år siden. Serien har per 2013 total over 289 millioner views.
2008: Jyske Bank
Jyske Bank lanserer sin egen nettbaserte TV-kanal, Jyske Bank TV. Det eneste TV-selskapet i verden med sin egen bank. Daglige sendinger. Intervjuer Europas ledende tenkere innen business, eksperter, forfattere og celebriteter.
2012: Red Bull og Stratos Mission
Red Bull gjennomfører og kringkaster Red Bull Stratos Mission. Felix Baumgartner løftes til stratosfæren i en luftballong, og hopper fra 39 000 meters høyde. Han bryter lydmuren med rekordfarten 1 357 km/t. Red Bull kaller seg ”a publishing empire that also happens to sell a beverage.” RBMH har 188 ansatte, og produserer alle typer innhold, som filmer, TV, spill og egne musikkanaler.
Reklame: Sammen med mine kolleger i det digitale byrået MarkedsPartner AS, jobber jeg med mange spennende prosjekter og aktiviteter. Content marketing er en av dem. Ønsker du å ta en prat om hva vi kan gjøre sammen med din bedrift, ta kontakt i dag – første møte er alltid gratis!
4. October 2018 at 13:05
The advent of the net offers popped a large number of ways for folks to entertain themselves.
12. November 2013 at 15:18
Interessant lesning; men her glemmes Nettverksmarkedsføring, som siden starten på forrige århundre har content marketing som eneste substans i markedsføringsmodellen. just sayin:-)
Nevner AmWay, Tupperware, Mary Kay osv.
I og med at disse ikke bruker markesføringspengen i tradisjonnelle kanaler som TV, Radio osv, er de kanskje ikke så interessant å nevne?
12. November 2013 at 15:51
Hei Steinar,
Takk for kommentar! 🙂 Som tidligere medlem av MLM-virksomheter som Nature’s Own, ACN og iWowWe, har jeg god kjennskap til denne forretningsformen. Nettverksmarkedsføring (som navnet tilsier) benytter seg hovedsakelig av personlig salg til ditt eget nettverk, og faller ikke helt inn under det jeg definerer som content marketing. Der nettverksmarkedsføring (i alle fall tradisjonelt) benytter seg av selgerinitiativ, utnytter content marketing potensialet i kjøperinitiativet i markedet, og etablerer en uforpliktende (og svært lite pushy) relasjon med målgruppen. MLM-bransjen er riktig nok svært flinke til å benytte innhold strategisk for å bevare medlemmer i nettverket og å utvikle dem videre, og det kan absolutt være et utgangspunkt for et fremtidig blogginnlegg.