I sin juni-briefing lanserte Trendwatching.com begrepet “Mass mingling” og beskriver et paradigmeskifte som lenge har pågått, og som markedsførere bør være klar over for å kunne tilby nye og bedre produkter og tjenester til sine kunder. Slik definerer de begrepet:

MASSEMINGLING: Takket være online-revolusjonen er det nå hundrevis av millioner som aktivt søker etter, finner, kontakter og holder kontaken med likesinnede sjeler i den virtuelle verden. Stadige oppdateringer, GPS og mobil nettilgang bringer nå denne eksplosjonen av dating, nettverking, sosialisering og mingling over til den virkelige verdens arena.

Med andre ord er det å være online ikke lenger synonymt med isolasjon og ensomhet. Tvert imot, teknologien driver nå folk til å “connecte” og møtes med andre i den virkelige verden.

Hva driver denne trenden?

Trendwatching.com fortsetter å forklare hva det er som driver denne trenden, og oppsummerer det i tre punkter:

  1. Folk elsker å ‘connecte’
    I det sosiale, digitale landskapet får mennesker utløp for vårt iboende trang til å være sosiale. Vi gjør det ved å “like” ting, ramse opp interesser, dele meninger og tilhørigheter. På denne måten kan vi utvide vår digitale omgangskrets (og fysiske) på en tidligere umulig måte. De tre mest kjente plattformene i Norge har snart 700 millioner brukere: Twitter (100 mill), Facebook (500 mill) og LinkedIn (65 mill). 7 av 10 tenåringer og unge voksne bruker sosiale nettsteder viser en undersøkelse av Pew (2010).
  2. Folk elsker den ‘virkelige verden’
    Det har vi alltid gjort, men nå kan vi være online der vi før var offline og møte mennesker av kjøtt og blod i stedet for aliaser og avatarer. Det er enklere, billigere og behageligere å reise enn før, og med nettet på over alt er det enklere å komme i kontakt med likesinnede.
  3. Et info-lag over hverdagslivet
    Gjennom mobile enheter har vi muligheten til å være online døgnet rundt og når vi beveger oss. Info-laget, info-infrastrukturen som lar oss få tilgang på innhold som har blitt bygd opp over mange år, har “skapt et område hvor det å følge, finne, spore, komme i kontakt med, og til sist (spontant) treffes i den virkelige verden med interessante kjente og ukjente mennesker vil være enkelt, automatisk, instinktivt, bekvemmelig og til og med naturlig.”

Eksempler på tjenester som utnytter denne trenden:

Trendwatch nevner en drøss, men noen av de mer interessante kan vi oppsummere her:

  • Loopt Mix lar deg finne og chatte med folk i nærheten. Du har din egen profil, du kan like o “tagge” innhold og legge til favorittkontakter.
  • Twitter Places lar deg “tagge” dine tweets med konkrete lokasjoner som for eksempel restauranter, sportsarenaer eller landemerker.
  • StreetSpark lar deg connecte med folk i nærheten som deler dine interesser ut fra profilen din. Når en matchende person kommer i nærheten vil du se foto og litt grunnleggende informasjon. Hvis begge klikker ‘ignite’ kan dere se mer info om hverandre og chatte.
  • Dopplr hjelper reisende med å dele sine personlige og forretningsmessige reiseplaner med andre de stoler på, noe som gir dem muligheten til å se når planene deres overlapper hverandre, og planlegge å treffes.

Klar for å ta neste steg?

Forretningsmulighetene er mange og omtrent kun begrenset av fantasien og lovverket. Hvordan kan du utnytte teknologien til å få folk til å massemingle omkring ditt konsept eller noe som binder dem sammen? Les gjerne hele rapporten til Trendwatch, for den er spekket med detaljer.

Driver du med ren online-business gir Trendwatch følgende råd:

…omfavne den virkelige verden, ved å bygge et midlertidig eller permanent virkelig, fysisk nærvær. Når alt kommer til alt ønsker enhver bedrift å være der kundene (fysisk) er.