Intervjuet

Jon Haugan, salgs- og markedsdirektør i Silver

Jon Haugan er salgs- og markedsdirektør i Silver, som kaller seg Norges første, rene fripoliseselskap. Selv om målgruppen ikke er de mest aktive i sosiale medier er markedsdirektøren fremsynt og har kastet seg ut i det sosiale landskapet for å lære.

Hva er Silver’s unike salgspoeng og hva skiller dere fra konkurrentene?

USP er ”høyere avkastning over tid”. Vi er tydelige på at vi plasserer en større andel av kundenes penger i aksjemarkedet og at det gir en høyere avkastning. Dette er litt komplisert, men det er faktisk noe vi differensierer oss på, og som våre konkurrenter ikke kan kopiere uten videre.

Hvordan er markedsavdelingen deres bygget opp og hvordan jobber dere?

Vi er tre personer i avdelingen: jeg jobber hovedsakelig med marketing, en medarbeider jobber hovedsakelig mot distributører, og tredjemann jobber med utgående salg.

Bruker dere et reklamebyrå? Hvordan samarbeider dere?

Ja, vi bruker Kaktus Kommunikasjon på reklame og har et tett samarbeid med dem. Vi er selv kreativ premissgiver i stor grad og skriver mye selv. Men vi har hatt samme byrå i mange år og de kjenner markedet vårt godt.

Hvilke markedsføringskanaler har dere hatt mest suksess med salgsmessig?

Dagens Næringsliv, Flytoget og hegnar.no har vært viktige kanaler for oss.

Bruker dere sosiale medier? Hvordan?

Vi har egen blogg, Facebook-side og twitterkonto. Og Youtube. I tillegg har jeg en privat twitterkonto. Alle disse oppdateres jevnlig, og innholdet publiseres på tvers.

Hvordan ser du på effekten av sosiale medier?

Våre kunder er nok ikke de mest aktive i sosiale medier. Men det vil endre seg raskt. Vi er aktive i sosiale medier for å lære, og vet at vi treffer både opinionsdannere og egne kunder der. Har til og med fått konkrete kunder gjennom vår aktivitet der. Noe kundedialog på Facebook har vi også hatt.

Hvilke egenskaper tror du kjennetegner de beste markedsførerne i dag?

I dag som alltid: å vite hvem dine kunder og potensielle kunder er! Kjenne deres behov og vite hvordan de er tilfreds med dine leveranser.

Har du lest en bok, en artikkel eller et nettsted du vil anbefale?

Jeg anbefaler alle som jobber med markedsføring å være aktive på Facebook og twitter selv. Jeg blir ofte forbløffet over hvem som ikke aner hva dette er, og som derfor ikke har sjanse til å fange opp det som skrives om dem der… Og så har jeg en gammel leveregel: oppsøk gjerne seminarer og konferanser, men alltid  noe som favner bredere enn din egen bransje. Din egen bransje har du sjelden noe å lære av.

Silver’s siste video for sosiale medier kan du se her: “Tiden Flyr”

Silver’s hjemmesider er silver.no og fripolisen.no som begge peker til samme forside. På Facebook finner du dem på @Silverpensjon og på Twitter under @silverpensjon og @jonhaugan.

Avatar
Erlend Førsund
Erlend er rådgiver i MarkedsPartner. Han er utdannet ved BI og NHH og har 19 års erfaring fra B2B-markedsføring, 8 av dem som markedssjef i to selskaper. Han er forfatter av «Skap resultater med inbound marketing». Erlend brenner for å gjøre bedrifter og enkeltpersoner til tankeledere i sine bransjer gjennom å kombinere innhold og markedsføringsteknologi.
Du liker kanskje også
Silje N. Thoresen, markedsjef ved Moss Lufthavn Rygge
Line Skaane, markedssjef i Stormberg

Skriv en kommentar

Din kommentar*

Ditt navn*
Ditt nettsted