Cathrine Aasen har siden mars 2009 jobbet som marketing manager i Isklar. Her er hun ansvarlig for å bygge og kommunisere merkevaren Isklar i Norge og Danmark. Cathrine har tidligere jobbet som brand manager i Stabburet og som prosjektleder i Dinamo Reklame og er utdannet siviløkonom fra NHH.

MH: Hvordan ville du med få ord solgt inn Isklar? (USP)

CA: Isklar er et naturlig mineralvann fra den mest beskyttede delen av Folgefonna i Hardanger. Vannet har et veldig lavt mineralinnhold (deriblant saltinnhold), noe som gjør det både sunnere og mer egnet til mat og vin enn de fleste andre flaskevann. Isklar sparkling (som ble lansert tidligere i år) har dessuten et lavt kullsyrenivå, som jevnt over skårer høyere på smaksopplevelse enn tilsvarende kullsyreholdige vann . Som eneste flaskevann på markedet som er sertifisert CO2 nøytralt av CarbonNeutral Company ® er vi veldig opptatt av å ta vare på miljøet og er stolt for å ha vunnet priser blant annet for vårt miljøengasjement i tillegg til design og kvalitet. Isklar er faktisk blitt kåret til ”Verdens Beste Flaskevannskonsept” under prestisjefylte Water Innovation Awards i 2008 hvor over 200 flaskevannsmerker fra 40 land deltok.

MH: Dere valgte å lansere Isklar først i Storbritannia og deretter i Norge. Hva var grunnen til dette?

CA: Storbritannia er et veldig viktig men også et utfordrende market å komme inn på. Over 250 flaskevannsmerker gjør at du må være god for klare å stå ut og lykkes. Lanseringen i Storbritannia var en slags syretest – lykkes man i UK kan man lykkes overalt. Etter to år på det britiske markedet er Isklar å få kjøpt i de største kjedene, som f.eks Tesco, Sainsburys, Waitrose, Boots og Harrods og har flere ganger vært det raskest selgende halvliters flaskevannet i butikkhyllene

MH: Hvor viktig er design av flasker i deres bransje?

CA: Viktig. Flasken skal vekke oppmerksomhet, være fin å ha på bordet og være noe du er stolt av å bli sett med. Men du kommer ikke langt med et bra design hvis ikke kvaliteten er god. At vi har så mange lojale kunder tyder på at folk ikke bare liker flaskedesignet men også det som er inne i flasken.

MH: Hva er den største utfordringen med å markedsføre flaskevann?

CA: Selv om det er stor forskjell på kvalitet på de ulike klassifiseringene av vann er ikke dette noe folk flest har et forhold til. Flaskevann er et lavinvolveringsprodukt man som regel kjøper på impuls. Du tenker normalt ikke lenge over hva slags vann du skal kjøpe når du er på farten og å være synlig og overbevisende i kjøpeøyeblikket er derfor alfa og omega mange ganger.

MH: Hvem er målgruppene deres og hvordan når dere fram til dem?

CA: Alle som drikker vann – enten med eller uten bobler. Vi har brukt tradisjonell media for å annonsere i tillegg til å vært med på en rekke events. Å få folk til å smake på produktet er viktig – vi har et så godt produkt at de som smaker det nesten alltid kjøper det igjen. Derfor er også sampling viktig i markedsføringen av et såpass nytt produkt som Isklar er.

MH: Bruker dere et reklamebyrå? Hvordan samarbeider dere?

CA: Vi har et veldig godt samarbeid med Kitchen, som har utarbeidet både reklamefilmer og printannonser.

MH: Hvilke muligheter innen marketing synes du virker mest spennende for Isklar i tiden framover?

CA: Sosiale medier – å bruke disse bevisst sammen med mer tradisjonell markedsføring i massemedia. Særlig gjelder dette for inngangen i nye markeder. Sosiale medier har ingen landegrenser.

MH: Hva har din beste avgjørelse/trekk vært til nå i din stilling?

CA: Det er vanskelig å peke på ett bestemt trekk. Det er heller summen av flere trekk som gir resultater. Med et lavere markedsbudsjett enn de store innenfor fmcg-markedet har det vært avgjørende for Isklar å skille seg ut ved å gjøre annerledes aktiviteter enn kun tradisjonell annonsering i media. Der har vi nok lykkes godt.

MH: Har du lest en bok som du ønsker å anbefale andre som jobber innen marketing og salg?

CA: I dagens marketingfag blir bøker lett utdatert nesten før de er gått i trykken. Jeg har større tro på å lese artikler på nett og i avis for å holde seg oppdatert på trender og hva som ellers skjer i samfunnet. Når alt kommer til stykket bunner jo marketing og salg i sunn fornuft og sosiale antenner. For øvrig henter jeg overskudd i å lese bøker som overhodet ikke omhandler fag – som f.eks en godt skrevet kriminalroman.

MH: Bruker dere sosiale medier?

CA: Ja, vi var tidlig ute med å opprette en facebook gruppe. I motsetning til mange facebook grupper var vi imidlertid svært bevisst på at det skulle ha verdi for fansen å være ”medlem” her. Derfor oppdaterer vi regelmessig facebook-siden vår  med invitasjoner til spennende events, konkurranser med fine premier og informasjon vi mener målgruppen vår finner nyttig, ikke masete.

MH: Hvordan ser du på effekten av sosiale medier?

CA: Dersom man bruker det på riktig måte har jeg stor tro på dette som et effektivt medium. Sosiale medier skaper engasjement og interaktivitet på en helt annen måte enn mer tradisjonelle medier som tv og print. Når det er sagt tror jeg ikke man kan bygge en merkevare i Norge kun ved hjelp av sosiale medier, men å ha det som en del av mediemiksen mener jeg er viktig.

MH: Hvordan er en typisk arbeidsdag for deg?

CA: Det finnes ingen typiske arbeidsdager i denne jobben.

MH: Hvilke egenskaper tror du kjennetegner de beste markedsførerne i dag?

CA: Oppegående, oppdatert og oppmerksom!

Følg Isklar på Facebook