Første gang på Clubhouse var skremmende. “Hei Erlend”, sa en stemme. “Kanskje du vil presentere deg?” Jeg klikka på ‘Leave quietly’ og tenkte at dette gidder jeg ikke. Dagen etterpå var jeg tilbake. Da i to timer. Og nå skjønner jeg at dette kommer til å bli en stor greie.

Hva er Clubhouse?

Clubhouse er et nytt sosialt nettverk hvor du kan prate med andre mennesker eller lytte til samtaler i virtuelle rom. Noen har kalt det Twitter med lyd, men i motsetning til Twitter, hvor du sender meldinger, så skjer alt på Clubhouse i sanntid. Ingenting tas opp, så det å være på Clubhouse kan nesten føles som å delta på et Teams-møte uten kamera påskrudd. Appen (som foreløpig kun er på iOS, men som kommer til Android snart), ble lansert i USA i april 2020 og var egentlig en app for musikkbransjen, inntil koronaen kom. Appen har vokst 10X på to måneder, men det er helt nylig, i januar 2021, at det har tatt av i Norge.

Hvordan komme i gang?

Last ned appen og registrer deg. Appen tar inn medlemmer på invitasjon, så om du vil ha en, kontakt meg, så ser vi hva vi får til. På anbefaling av en kollega i MarkedsPartner, Siri Enoksen, lastet jeg ned Clubhouse-appen 4. februar og fikk gjennom Facebook-gruppen Stort og smått om sosiale medier i Norge en invite i en tråd der, og var inne. Da som medlem av Norges første klubb: Markedsføring i Norge, startet av Christian Bustillo. Klubben har i skrivende stund 1200 medlemmer

Et "rom" i Clubhouse-appen

Hvordan funker Clubhouse?

Clubhouse består av klubber, som under seg har rom. I går fikk jeg en notification på mobilen om at det var en prat som foregikk på rommet “Lørdag formiddag – Networking”. Merk deg at klokka da var over seks på kvelden. Da jeg kom inn, hadde de holdt det gående siden 11-tiden.

Jeg skulle egentlig bare lytte, men tenkte jeg måtte gå “all in” og teste det ut, så på oppfordring fra moderator klikket jeg på ‘Raise hand’, så jeg ble løftet opp som ‘speaker’. Jeg bare presenterte meg selv og hva jeg drev med. Så ble det mye interessant dialog om kundereiser, inbound og SEO. Det endte med at jeg logga meg ut i 20-tiden, etter å ha blitt kjent med nye folk, men også truffet bransjefolk jeg ikke har snakket med på lenge.

Det var trivelig og lærerikt, og som noen har påpekt: SOSIALT. Men så har du FOMO-effekten (Fear of Missing Out), som skapes fordi ingenting blir tatt opp og gjort tilgjengelig i etterkant. Du må være der for å oppleve det. Så en advarsel her og nå: Clubhouse kan bli vanedannende.

Michael Steltzner fra Social Media Examiner gir en god innføring i fenomenet og hvordan du kommer i gang i denne videoen:

Og en veldig kort video om hvordan du lager en klubb, presentert av Anthony Lee:

Hvilke muligheter gir Clubhouse?

Clubhouse er fundamentalt forskjellig fra Facebook, Twitter, LinkedIn og Instagram. Det er lydbasert, og alt skjer IRL (In Real Life). Gary Vaynerchuk har tidligere omtalt Twitter som SoMes cocktailparty, hvor du kan spasere bort til hvem som helst og slå av en prat. Terskelen er lav. Clubhouse har tatt den plassen nå. Her treffer du influensere, entreprenører og “guruer” som du ville betalt skjorta for å treffe ellers. De er bare et rom og en unmute-knapp unna. 

Så hvilke muligheter/utfordringer gir det oss markedsførere?

Erstatter eller kompanjong til webinaret: Jeg ser at bedrifter allerede markedsførere kommende events på Clubhouse. Så lenge du ikke trenger PowerPoint-slides, og stemmen din er nok, så fungerer det akkurat som et møte på Teams eller Zoom. Du vil jo også få flere oppmøter enn et tradisjonelt webinar, om du velger å ikke ta det opp. Det kan også være et fint supplement til webinaret, en kanal dere kan fortsette praten etterpå, med lavere terskel. Når appen kommer til Android, vil nok dette ta enda mer av.

Podcast-killer? Jeg har hørt flere på Clubhouse si at de nesten ikke hører på podkast lenger, etter at de begynte med Clubhouse. Podkast og radio har altså fått en ny, sterk konkurrent.

Events: På større events vil Clubhouse bli det perfekte mingle-stedet. 

Kundeservice: Enten et sted hvor kundene hjelper hverandre, eller hvor bedriften har en representant som kan svare på spørsmål.

Sponsing: SME nevner eksempler på merkevarer som har sponset rom.

Nettverking og læring: Definitivt et sted du kan lære mye, bryne ideene dine mot andres meninger, knytte nye kontakter og bygge relasjoner.

Som en av moderatorene på en gruppe sa i går: “Du kan ikke fake det på Clubhouse. Du er det du er. Du kan det du kan.” 

Hva tenker du? Hvilke muligheter ser du?

Mitt brukernavn er @forsund

Oppdatert 10. mars 2021