Innsikt Markedsføring

Er det greit å kjøpe e-postadresser?

Gratulerer! Du har bestemt deg for å markedsføre deg ovenfor potensielle kunder via e-post, mediet som gir desidert høyest ROI. Men, du har ikke en eneste e-postadresse til en potensiell kunde. En enormt fristende tanke kommer over deg: Hvorfor ikke kjøpe en liste med e-postadresser? Hvis du har tenkt denne tanken er denne artikkelen for deg. Vi ser på fordeler og ulemper og våger oss til sist ut med en konklusjon.

Først… Hva sier loven?

Du har lov til å sende kommersiell e-post til dine eksisterende kunder uten å be om tillatelse først. Driver du innen B2C må du imidlertid innhente tillatelse fra privatpersonene du vil sende til. For deg som jobber med B2B skal du vite at du kan sende «ubestilt» e-post til upersonlige e-postadresser, som for eksempel info@firmaet.no. Men, til en personlig adresse som ola.nordmann@firmaet.no må du først innhente tillatelse. I Sverige gjelder ikke sistnevnte lov, men det spørs hvor lenge det varer.

Fordeler med å kjøpe e-postlister:

  • Det sparer deg for tid! Fra dag 1 starter du med så mange e-postadresser du bare vil.
  • Du kan raskt omsette penger på listen din.

Ulempene med å kjøpe e-postlister:

  • Du vet ikke hvor mange ganger e-postadressene har blitt solgt. Du kan bli oppfattet som en av de mange andre spammerne som dukker opp i innboksen til mottakeren.
  • Mottaker har aldri bedt om å bli kontaktet av deg. Faren er at du vil bli oppfattet mer som en pest enn en velkommen gjest.
  • Hvis dine e-poster oppfattes som spam og uønsket kan du, ditt firma og din merkevare bli stemplet som spammer og havne på en svarteliste.
  • Kjøpte lister er ofte ikke helt ferske og mange adresser kan være utdaterte, noe som resulterer i en høy bounce-rate (det liker ikke e-postleverandøren din). Hvis listen i tillegg er solgt til flere enn deg, altså tungt belastet, kan flere ha skiftet adresse. Det er derfor ofte mye bein og lite kjøtt på kjøpte lister.
  • På grunn av de ovenfor nevnte punkter har kjøpte lister en svært lav responsrate.

Hva er alternativet da?

Det beste alternativet etter vår – og mange andres – erfaring, er å bygge lister. Det kan gjøres på mange måter, for eksempel ved å bygge om nettstedet ditt slik at potensielle kunder lett kan legge fra seg sin kontaktinformasjon fordi de oppfatter det du har å tilby som verdifullt og interessant.

Du treffer potensielle kunder på mange arenaer: på nettet, på telefonen, på messer og konferanser eller andre steder. Tenk ut på hvilken måte du kan gjøre det attraktivt for målgruppen din å gi fra seg sin kontaktinfo; gi dem noe tilbake!

Når du bygger listen din på denne måten vil listen din bli langt mer verdifull og effektiv. Fylt av kontaktpersoner som gav deg sin kontaktinfo fordi de følte at du hadde noe av verdi å tilføre dem. (Husk derfor å følge opp med kommunikasjon som lever opp til forventningene du har satt!)

Konklusjon

Vi anbefaler som hovedregel å aldri kjøpe lister med e-postadresser. Selv om du raskt kan generere salg kan du også raskt bli stemplet som spammer, bli svartelistet og slik skade din merkevare.

Den sunne måten å skaffe seg e-postlister på er å bygge dem på rett måte over tid. Lister over prospekter som selv har bedt om å bli kontaktet av deg er både tilfredse og lønnsomme om du gir dem riktig budskap i rett mengde.

Ville du likt å bli sjekket opp av en singel mann eller kvinne som «kjøpte» telefonnummeret ditt av en kamerat? Tenkte meg det. Lykke til!

Erlend Førsund
Erlend er markedssjef og innholdsrådgiver i MarkedsPartner. Han har 17 års erfaring fra digital markedsføring og er forfatter av «Hvordan lykkes med content marketing». Erlend brenner for å gjøre bedrifter og enkeltpersoner til tankeledere i sine bransjer.
Du liker kanskje også
Hvorfor foretrekker vi en merkevare?
E-post gir mest for pengene
3 kommentarer
  • Kai mar 9,2010 på 21:13

    Okey, e-post reklame er noe herk… men hva da med DM/brosjyrer sendt direkte på den gamle måten, dvs. via postkasse/-boks? Er det å “invadere” privatlivets sfære? Det er jo ikke enkelt å nå kunder uten en eller annen form for markedsføring. 😉

  • Erlend F. feb 24,2010 på 00:08

    Helt enig i at det ALLER beste er å bygge lister i form av relasjoner. Jeg får daglig reklame via e-post på bedriftens hovedepostadresse som vi aldri har bedt om og som antagelig kommer fra lister som er kjøpt fra brreg.no, men mailer som dette har svært liten effekt her på huset og blir alltid slettet. Slik er det… Hadde de bedt om tillatelse ville de kunne flyttet seg fra status som “unwelcome pest” til “welcome guest”.

  • Mokie feb 18,2010 på 11:46

    Nei det er ikke greit!

    Spesielt i dagens interaktive og sosiale mediehverdag er det alfa og omega å bygge en relasjon. Den bygger du ikke ved å vandre inn i et ukjent hus, sette deg på fanget til en fyr å si “Hei vil du kjøpe dette produktet av meg?”

    Når det er sagt er det heller ikke greit å kjøpe mobilnummer til SMS kampanjer.

Skriv en kommentar

Din kommentar*

Ditt navn*
Ditt nettsted