Innsikt Markedsføring

Trender innen markedsføring for 2010

Aller ydmykst har jeg skrevet noen punkter, basert på akkumulert lesing i 2009, som sannsynligvis vil prege bedrifter/ merkevarer jeg tror vil gjøre det uvanlig bra i 2010. Egentlig er det ikke trender. Det er bare råd for å trives med jobben du gjør og gjøre det uvanlig godt i den.

De fleste tankene her kommer altså fra andre. Kopiering er forøvrig en dyd du kan ha stor glede av i år. Det kommer forøvrig lesetips fra andre på slutten.

Tenk smått. Small is the new Big som Seth Godin sier. Forandringer skjer i stadig høyere tempo. Det sosiale nettet synliggjør krav til endring i produkter. Uten evnen til å snu seg/ gjøre forandringer i et tempo som småbedrifter klarer vil de store lide. Dette er litt som piratene sin lek med store skip (uten sammenligning forøvrig). Kan du ikke gjøre stadige og raske endringer basert på krav/ tilbakemeldinger fra verden rundt deg vil kjøperne finne andre og/ eller bedre.

Tør å feile, Go Beta. Tiden er over for å satse alt på et kort. Det er på tide å begynne å feile, og lære av feilene. Start lovin that Beta stage. Å feile og ikke minst forsiktig teste produkter gjennom f.eks Crowdsourcing vil være avgjørende for å vinne nye kunder. Konkret eksempel? Hva med Google Wave (beta)?

Vedtatte sannheter er løgn. Hvis alt var som før og gårsdagen var fasit, er det knapt noe poeng å stå opp i dag. Det finnes ikke noe ved det du gjør som ikke kan forandres eller dramatisk forbedres. Det virkelig smertefulle er at noen yngre og mer sulten enn deg vedtar sannheter i et tempo man knapt kan følge. Rengjøringsprodukter uten kjemikalier? Sjekk Method. Å si noe andre har interesse av på 140 tegn…

Jobb mindre. Dette høres vel deilig ut? Dessverre er du nødt til å forske og studere mer. Mye mer. Jag är nyfiken. Ved å sette av tid til å utforske nye perspektiver vil ideene og mulighetene blomstre. Hver gang vi låser oss i tradisjonelle plikter (e-post m..m) legger vi ennå en stein på muren som hindrer oss i å fornye oss. Har du noen gang vært på en session på hotell eller konferanserom som har medført radikale forandringer i arbeidet eller produktene du jobber med? Neppe. Sett av daglig tid til å se nye muligheter.

Vær brutalt ærlig (og åpen). Det finnes ingen hemmeligheter i et nettverksamfunn for å referere The Cluetrain Manifesto. Gjør du feil må du ta et offentlig ansvar for disse. Det er ikke så vanskelig. Det som krever mer er at denne ærligheten og åpenheten må gjennomsyre en organisasjon. Åpenhet betyr rett og slett og ønske å ha en dialog på godt og vondt med både venner og uvenner.

Føles det som om du har lest noe lignende før? Det er nok riktig, men det gjør ikke ovenstående punkter mindre viktige, snarere tvert i mot. Dette er mer avgjørende for suksess enn noensinne. Mange mener at det er uproblematisk å fortsette som før, med noen mindre overfladiske forandringer. Å bremse sakte opp når bilen nærmer seg stupet er ikke gunstig. Dramatiske endringer krever dramatiske handlinger.

Nuvel. Allerede i 1998 skrev Bruce Mau Design The Incomplete Manifesto For Growth. Sjokkerende å se at dette har forblitt en hemmelighet for så mange.

På slutten av 2009 samlet Seth Godin essays fra en rekke dyktige folk i presentasjonen What Matters Now. Skulle ikke være så vanskelig å finne likhetstrekk med Bruce Mau sitt manifest. Har du ennå ikke lest What Matters Now kan du ta en titt under.
Og lykke til med dette tiåret.

Aimar Niedzwiedzki er kreativ produsent for digitale media hos MediaCom (mediacom.no). Han har bakgrunn blant annet som markedsdirektør for verdens største interaktive underholdningsselskap EA og er en aktiv skribent på sin egen blogg, Norvegiasyndromet (norvegiasyndromet.blogspot.com).

Foto: Jesus Solana (Flickr/Creative Commons)

Erlend Førsund
Erlend er markedssjef og innholdsrådgiver i MarkedsPartner. Han har 17 års erfaring fra digital markedsføring og er forfatter av «Hvordan lykkes med content marketing». Erlend brenner for å gjøre bedrifter og enkeltpersoner til tankeledere i sine bransjer.
Du liker kanskje også
Effekten av sosiale medier
11 kurer for markedsplansyndromet

Skriv en kommentar

Din kommentar*

Ditt navn*
Ditt nettsted