Det er hevet over enhver tvil at bedrifter som produserer og distribuerer kvalitetsinnhold på sine nettsteder på jevnlig basis vil øke sin synlighet på Google. Men nye tall viser at innhold også er en større avgjørende faktor enn mange kanskje tror, når ledere skal ta kjøpsbeslutninger.

Google har prediket det lenge, og alle som har praktisert innholdsmarkedsføring (content marketing) en stund vet at innholdet fungerer som en magnet på de som til enhver tid søker etter det du har å tilby.

Jeg jobber i skrivende stund med flere prosjekter hvor innhold er det viktigste elementet i en leadgenereringsstrategi, med resultater som er svært tilfredsstillende. Vi vet altså at innhold skaper trafikk og at innhold genererer leads, men hva med innholdets evne til å lede en potensiell kjøper fremover i kjøpsprosessen?

Innhold avgjørende faktor i kjøpsbeslutninger

I følge Demand Gen Reports 2014 B2B Buyer Behavior Survey, er kvalitetsinnhold også en avgjørende faktor når salget skal closes:

  • Et overveldende flertall (82%) av ledere sier at innhold har vært en vesentlig påvirkningsfaktor i deres kjøpsbeslutning.
  • 66% av de spurte sier at leverandøren de valgte også leverte innhold av høyere kvalitet.
  • 61% av B2B-kjøpere (bedriftsmarkedet) sier at leverandøren de valgte tilbød en bedre miks av innhold tilpasset til hver fase i kjøpsprosessen.

Hvordan lykkes i 2015?

Så hva bør bedrifter med mål om å generere leads gjøre i 2015 for å lykkes? Hvis du er i en bransje hvor research er en naturlig del av innkjøpsprosessen er mitt generelle råd å investere i kvalitetsinnhold som skaper synlighet, trafikk og preferanse og kombinere dette med riktig marketing automation-teknologi.

Dagens forbrukere og innkjøpere bruker nettet til å finne og velge tilbydere og det stiller konkrete krav til oss markedsførere: Vi er nødt til å vite mer om hvem kundene er, hvordan kjøpsprosessene deres ser ut, hvilke spørsmål og utfordringer de har underveis.

Basert på denne innsikten må vi deretter produsere og distribuere innhold som leder dem fremover i kjøpsprosessen. Støttet av en god marketing automation-teknologi (som f.eks. HubSpot) vil du slik kunne bygge en effektiv markedsføringsmotor som vil strømlinjeforme salgs- og markedsføringsprosessen din.