3 av 4 norske bedrifter mener content marketing har en effekt. Men hva kan content marketing konkret gjøre for bedriften din og hva bruker norske virksomheter innholdsmarkedsføring til? Er det kun et merkevarebyggende tiltak eller kan det benyttes til å generere leads og salg? 

Content marketing kan (og bør) understøtte ett eller flere forretningsmål og bør derfor være forankret i en strategi for best mulig effekt. I følge en norsk undersøkelse utført av TNS Gallup på vegne av Medialounge AS i januar i år, viser det seg overraskende nok at kun 1 av 4 store selskaper har en uttalt strategi for innholdsmarkedsføring.

Branding vs. leads

I norsk næringsliv ser vi et skille på hva store kontra små selskaper (målt i markedsbudsjett) benytter innholdsmarkedsføring til. Store bedrifter er mer opptatt av branding enn de små, som i større grad oppgir leadgenerering som et hovedmål. På spørsmål om hva som er hovedformålet med innholdsmarkedsføringen fordeler det seg slik på alle de spurte:

Hvor bør du starte?

Det gyldne rådet er alltid å høste den laveste frukten først. Sørg for at de som allerede er i kontakt med deg eller finner deg på nett fordi de er i kjøpsmodus får oppfylt sine informasjonsbehov gjennom hele kjøpsprosessen samtidig som at innholdet er rigget for å drive dem videre til neste steg.

Som jeg skrev i bloginnlegget Content marketing: De 3 nivåene av innhold må du starte med grunnmuren før du bygger resten av huset. Jobb innenfra og ut. Innerst (se modellen under) har du innhold som er sentrert rundt dine produkter, tjenester og din merkevare (content about the brand). Dette innholdet har som hensikt å drive konverteringer i form av for eksempel leads, salg, påmeldinger osv., og bør være på plass før du begir deg videre.

Noen spørsmål som kan avdekke hvor du bør jobbe for å optimalisere innholdsarbeidet på dette nivået er:

  • Har vi identifisert og definert våre målgrupper tydelig nok? Kanskje ved bruk av personas?
  • Har vi kartlagt kjøpsprosessen (eks. problemerkjennelse, søk, vurdering, validering, kjøp) for hver av disse?
  • Har vi avdekket hvilket informasjonsbehov kunden har på hvert nivå i kjøpsprosessen?
  • Har vi tydelige “calls to action” (handlingsutløsende budskap) for hver fase, som kan drive kunden videre i kjøpsprosessen?
  • Hva slags innhold har vi, hva mangler vi og hva er kvaliteten på det vi har?
  • Hvordan måler vi effekten?

De tre nivåene av innholdVeien videre til content marketing

Når kjernen er på plass kan vi utvide rekkevidden vår (bygge kjennskap og preferanse) ved hjelp av innhold rettet mot mennesker som ikke er i kjøpsmodus akkurat nå. For å appellere til disse må du produsere og distribuere innhold som har verdi (underholdning, læring, nytte osv.). Du vil ikke kunne bygge relasjon til dem uten å gi dem verdi.

Som jeg skrev i blogginnlegget Hva er innholdsmarkedsføring? ser vi en dreining mot at markedsavdelinger i større selskaper gradvis begynner å se mer ut som mediehus. Pengene flyttes fra annonsering i tradisjonelle medier til produksjon av innhold i egne medier (les: bedriftseide nettsteder, blogger, portaler).

I en slik modell brukes tradisjonelle medier (sammen med sosiale medier og organisk/betalt søk) som en kanal for å drive trafikk til bedriftens selveide og selvkontrollerte medier, hvor bedriften kan bygge opp et massivt publikum og utvikle en relasjon med dem som på sikt stimulerer til lønnsom kundeatferd. Les gjerne blogginnlegget Content marketing’s historiske opprinnelse for å se gode eksempler på hvordan merkevarer har gjort dette gjennom historien.

Ønsker du en uforpliktende telefonsamtale eller et møt/presentasjon om hvordan din bedrift kan dra nytte av mulighetene med content marketing? Send meg en melding via kontaktskjemaet eller ring meg på telefon 45400014.