Hva har Bill Gates, Richard Branson og Barack Obama til felles? Jo, alle tre blogger på LinkedIn. Inntil nå har LinkedIns bloggplattform (LinkedIn Publishing Platform) vært forbeholdt “bigwigs” gjennom nettverkets Influencer-program, men den tid er forbi. Nå rulles bloggmodulen ut til alle 300 millioner medlemmer.

LinkedIn har skjønt at innhold er nøkkelen til engasjement, noe de har definert i sin misjon med følgende mission statement:

Connect the world’s professionals to make them more productive and successful, by helping them stay informed, inspired and educated.

Obama og jeg

Nylig fikk jeg selv endelig tilgang til LinkedIn Publishing Platform (etter å ha sendt inn dette skjemaet). Mitt første innlegg, “7 måter bedrifter kan markedsføre seg på LinkedIn”, kan du lese her

Innlegget har i skrivende stund over 800 views og har i følge statistikkfunksjonen blitt delt 1 900 ganger på Facebook. Det siste tallet der er litt underlig (i lys av det første), siden det betyr at mange deler uten selv å lese. Socialmediatoday.com skrev i fjor at hele 16 prosent av oss deler innhold i sosiale medier uten at vi har lest det selv.

Innholdsnettverket LinkedIn

Allen Blue, en av LinkedIns grunnleggere, fortalte nylig om nettverkets utvikling på innholdsfronten i et foredrag på Guardian’s Changing Media Summit 2014, og oppsummerte det siste tiårets milepæler:

  • 2004, LinkedIn Groups: En platform hvor profesjonelle kan snakke med hverandre. I dag har LinkedIn 2 millioner grupper og 100 millioner medlemmer.
  • 2010, LinkedIn Today: Konseptet så ut som og føltes som en nyhetsaggregator, hvor du fikk se hva bransjefolk selv delte, og ikke bare nyheter fra de respektive bransjene.
  • 2012, LinkedIn Influencer: Et innholdsprogram som lot kjente profesjonelle dele sin kunnskap. (Sir Richard har faktisk flere følgere på her enn på Twitter.)
  • 2013, LinkedIn Pulse: En elegant app for å lese nyheter på nettbrett og smarttelefoner.
  • 2014, LinkedIn Publishing Platform: En bloggplattform som nå åpnes til alle medlemmer av nettverket.

Fra å være en glorifisert CV-base og “bedriftenes Facebook” er LinkedIn på vei til å etablere seg som tidenes innholdsmaskin, med et konsept som ligner mer på en nettavis enn et sosialt medium. Det blir interessant å følge dem videre.