Magnetisk markedsføring handler om å skape og kommunisere et “uimotståelig tilbud” som trekker kunder som spiker til en magnet.

Første gangen jeg hørte uttrykket “det uimotståelige tilbudet” var fra leppene til en mann ved navn Dan Kennedy. “The irresistible offer” er ingrediensen som gir markedsføringen din de magiske, magnetiske kreftene som skal til for å selge i dagens konkurranseutsatte marked.

Budskapet først – deretter mediet

Strategisk kommunikasjon handler blant annet om å identifisere målgruppen for det du har å tilby, deretter formulere et overbevisende budskap og så kommunisere dette i riktig medium.

Det er min oppfatning at man ofte spenner vognen foran hesten og er mest opptatt med medier i stedet for å konsentrere energien på å skape et uimotståelig tilbud og et tilhørende budskap.

Jeg satt en kveld og pratet med noen venner da en av dem sa at en bestemt, svært kjent annonsetjeneste på nettet ikke gav noen effekt. Jeg fant meg i å gjenta det som har blitt min kjeledoktrine:

Hvis markedsføringen ikke funker er det i 9 av 10 tilfeller ikke mediet som er problemet, men budskapet.

Det du først og fremst skal konsentrere deg om når du driver med markedsføring er ikke mediet, men budskapet. Før du bestemmer deg for hvor du skal si det må du ha klart for deg hva du skal si.

Hva er ditt budskap til kunden? Hva er ditt uimotståelige tilbud? Kan du med få ord gi kunden en veldig god grunn til hvorfor hun skal kjøpe ditt produkt eller tjeneste?

Det uimotståelige tilbudet

Et uimotståelig tilbud har ett kjennetegn. Det er uimotståelig. Enten det er en tjeneste eller et produkt er det noe i det som gjør at du bare må dra kortet, du bare må klikke på den lenken, du bare må springe til telefonen og taste inn telefonnummeret som roper mot deg på DM-en du fikk i posten.

For å gjøre tilbudet ditt uimotståelig er det spesielt ett prinsipp du bør følge:

Tilbudet må i kundens øyne være mer verdt enn hva det koster. Når du i kundens øyne selger en 100-lapp for 10 kroner har du laget et uimotståelig tilbud som vil få kunden til å sikle etter å gi deg pengene sine.

En glasur av troverdighet

Uimotståelig markedsføring har egentlig bare ett problem: Troverdighet, aka “Dette er for godt til å være sant!”

Når du selger 100-lapper for 10  kroner burde du (i alle fall blant folk i sine fulle fem) møte på skeptisisme og mest sannsynlig bli oversett på linje med svindelepost fra Nigeria. Derfor trenger ditt uimotståelige tilbud en glasur av troverdighet:

Gi kunden en logisk årsak til hvorfor du kan gi ham eller henne et så godt tilbud. Da bygger du troverdighet. Som ekstra topping kan du bruke kundeutsagn (testimonials).

Unngå mañana-syndromet

Til sist vil jeg legge til enda et element som vil ha mye å si for resultatet på kampanjen eller markedsmateriellet ditt, nemlig tidsfristen.

For å unngå mañana-syndromet hvor kunden tenker, “Denne skal jeg jammen meg svare på… imorgen” (noe som aldri skjer) må du legge inn en tidsfrist eller et hint om at du kan bli utsolgt.

Et tilbud med tidsfrist eller et snev av eksklusivitet vil i de fleste tilfeller øke effekten av markedsføringen.

Oppsummering

For å oppsummere, la oss se på elementene som utgjør uimotståelig, magnetisk markedsføring:

1. Verdi (tilbudet må ha en oppfattet høy verdi i forhold til prisen)
2. Troverdighet (bruk logiske argumenter og kundeutsagn for å gi tilbudet troverdighet)
3. Tidsfrist (sett en tidsfrist for å få kunden til å handle NÅ)

Har du eksempler på slik markedsføring fra din virksomhet eller fra andre aktører, legg gjerne igjen en kommentar under.