Innsikt Kommunikasjon og PR

Hvordan pitche til bloggere – 10 tips

Hvordan kan du få omtale på blogger? Her får du 10 tips til hvordan du kan skape “buzz” og PR for ditt produkt eller tjeneste.

For Markedsheltene: Ole Emil Johnsen

Etter hvert som vår leserskare på coltpr.no vokser, får vi stadig flere henvendelser fra bedrifter, reklamebyråer og andre, som ønsker omtale om en kampanje, nyhet eller lansering. Dette er en interessant posisjon. Vanligvis er det vi som pitcher til journalister, borgerjournalister eller vanlige bloggere.

Vår nyervervede posisjon gir oss en unik mulighet til å se hvordan andre prøver å kommunisere med bloggere. Samtidig ser vi av egen erfaring, hva vi opplever at vi får god respons på. Det handler først og fremst om å være relevant og å gi noe av verdi.

Med sterk inspirasjon fra problogger.net, har vi samlet 10 tips til hvordan pitche for bloggere:

1. Først kommentering, så pitching.

Relasjonsbygging er en sentral del av kommunikasjon i sosiale medier. Det handler om å kjenne bloggernes interesseområder, og også bygge en personlig relasjon ved å vise at du er engasjert og aktiv i det bloggeren skriver om. Det er viktig at du er ekte i kommentaren, og tilfører innholdet noe av verdi med din mening.

2. Lær bloggeren å kjenne, og kommuniser det du vet

Upersonlige massedistribuerte meldinger fungerer dårlig på bloggere. Henvend deg spesielt til hver blogger, og vis at du har kjennskap til bloggen hennes/hans. Gi gjerne referanser til tidligere saker de har skrevet, eller noe du vet at bloggeren er opptatt av som er relevant med din sak.

3. Gi riktige opplysninger, og vær nøyaktig

Verste feilen du kan gjøre som PR-rådgiver er å pitche en sak med gale opplysninger, eller store hull. Sørg også for at du ikke blander bloggeren med en annen blogger. Copy-paste fungerer dårlig, spesielt hvis du glemmer å endre navnet til bloggeren.

4. Introduser deg selv

Dette er et punkt vi har bemerket oss at mange synder på. I mailboksene våre dumper det inn en pressemelding, eller sak, som vi ikke vet hvem kommer fra, eller hvorfor den kommer til oss. En veldig vanlig feil. Nevn gjerne også hvor du blogger selv, og for eksempel din twitterkonto (@oejohnsen)

5. Vær kortfattet. State your case.

Hold forespørselen nede i 2-4 korte avsnitt. Pitch idéen eller saken raskt, og gi uttrykk for hva du vil at jeg skal gjøre med den. Gi meg en grunn til å svare på e-posten eller klikke på vedlagt link eller dokument.

6. Unngå pressemeldinger

Pressemeldinger blir ofte svært mangelfulle i seg selv, men legg til rette for at det skal være enkelt å få mer informasjon om saken. Legg gjerne ved linker, forslag på hvor man kan finne illustrasjoner og linker, og hvem man kan snakke med. Ellers anbefaler jeg alle kommunikatører å lese Tom Foremski‘s mye omtalte blogginnlegg: Die! Press Release! Die! Die! Die!.

7. Gi noe av verdi, men freebies fungerer ikke alltid

Vi har aldri blitt sendt vareprøver eller produkter for å skrive om i vår blogg, men vi har blitt invitert til seminarer ol. gratis. For oss er det viktigere å kunne være først ute å kommentere en sak, eller få eksklusiv tilgang til et “intervju” eller annen informasjon om en kampanje eller liknende. Følg avtalen om eksklusivitet dersom dette inngås. Man kan fort brenne seg, dersom man gir samme “eksklusivitet” til flere bloggere.

Vi vet samtidig at stadig flere bedrifter, spesielt innenfor mote, sender ut vareprøver for å få omtale i blogger. Dette kan jo selvfølgelig være stas, men også til bryderi. Vi anbefaler å spørre bloggeren om det er greit at man sender noe.

8. Ha folkeskikk

Ingen, og spesielt ikke bloggere, liker å bli bølla med. Sørg for å opptre med samme høflighet som du ville hatt mot andre målgrupper. Selv om mange ikke anser blogger som en troverdig kanal, så viser historien at det straffer seg å bruke hersketeknikker. Det samme gjelder med å vite når man skal gi seg. Ikke gjør som i skrekkeksempelet med AOL for eksempel.

9. Vær forsiktig med å gi ut saker for tidlig

Dersom du må be bloggeren om litt tid før han kan blogge om saken, mister du i fleste tilfeller noe goodwill. Blogging er en balansegang mellom spontanitet, meninger, kompetanse og engasjement. Gir man en eksklusiv sak, som “ikke kan publiseres før på mandag”, så risikerer man at bloggeren blir overivrig eller mister interessen for saken. Timing er som i alle andre tilfeller; key.

10. Sjekk at spørsmålene dine/saken ikke er skrevet om tidligere

Nisjebloggere er ofte tidlig ute med å kommentere en sak. Gjerne har de også utalt noe om saken du ønsker å pitch om tidligere. Gå gjennom arkivene og undersøk om spørsmålene du stiller, eller bloggeren har skrevet om saken. Denne informasjonen kan du også skreddersy til pitchen.

Les de alle tipsene fa blogginnlegget: How to Pitch to Bloggers – 21 tips

Var dette nyttige tips, eller er ikke bloggerne i Norge profesjonelle nok ennå? Er omfanget av bloggingen for lite, eller er dette retningslinjer man bør følge uansett? Er det tips jeg har glemt?

Erlend Førsund
Erlend er markedssjef og innholdsrådgiver i MarkedsPartner. Han har 17 års erfaring fra digital markedsføring og er forfatter av «Hvordan lykkes med content marketing». Erlend brenner for å gjøre bedrifter og enkeltpersoner til tankeledere i sine bransjer.
Du liker kanskje også
Slik setter du opp en Facebook-kampanje på 5 minutter
Content marketing’s historiske opprinnelse
4 kommentarer
  • Jo Hansæl feb 19,2009 på 18:07

    Gode poenger. Det er mange nybegynnere her, så skriv gjerne mer om blogging og markedsføring.

  • Erlend F feb 16,2009 på 23:44

    Svært gode tips som bør følges. Uavhengig av bloggernes profesjonalitet bør vi som markedsførere og kommunikatører være profesjonelle i vår tilnærming til dem. Utfordringen kan være å finne de riktige bloggene å pitche. Siden blogging har blitt “allemannseie” er det langt mellom gullfunnene i bloggosfæren.

  • oejohnsen feb 16,2009 på 14:46

    Godt poeng!

  • Joakim feb 16,2009 på 09:56

    Har selv fått noen forespørsler om å skrive innlegg om diverse klubber, lag og annet, men vet/kan jeg ingenting om dem er jeg lite interessert i å lyse det ut om de ikke bidrar med noe selv !

    Ser det er flere som gjør dette og gjerne på forhånd lyser ut at de ikke kan noe om det, da blir det for dumt for meg å lese det, med det i tankene at de faktisk ikke vet noe om det….

Skriv en kommentar

Din kommentar*

Ditt navn*
Ditt nettsted