Innsikt Markedsføring

Slik setter du opp en Facebook-kampanje på 5 minutter

Markedsføring på Facebook ved hjelp av annonser (Facebook Ads) kan være en svært enkelt og effektiv måte å nå din målgruppe på.

Halve Norge (2,2 millioner) er på Facebook. Hvis FB matcher målgruppen og budskapet ditt kan du nå sette opp en kampanje og teste mediet på 5 minutter.

Steg 1: Skap en slagferdig annonse

Du har liten plass å overbevise FB-brukeren på, 25 tegn til overskriften og 135 til brødteksten. Bildet skal være 110 x 80 pixler, men det trenger du som regel ikke å tenke på da FB automatisk forandrer størrelsen hvis den er feil.

FaceAd1

NB: Ha en slagkraftig landingsside som er relevant!

Steg 2: Treff målgruppen midt i blinken

FB lar deg treffe omtrent akkurat hvem du vil, så hvis du er et magasin som ønsker å treffe jenter i alderen 18-35 år i Oslo med høyere utdanning så kan du det. Hver gang du legger til et nytt segmenteringskriterie får du se et estimat på hvor mange du kan nå med annonsen.

FaceAd2

Steg 3: Velg betalingsmodell

Det er to betalingsmodeller på FB. Enten betaler du per klikk (CPC), eller per 1000 visninger (CPM). CPC er som regel dyrere enn CPM, og sistnevnte er nok mest kostnadseffektivt på godt segmenterte kampanjer eller i nisjemarkeder.

Regelen er at jo bedre segmenteringen din er, jo større sannsynlighet er det for at folk klikker på annonsen din, og jo smartere vil det da være å velge CPM. Dette vil du fort finne ut av når du begynner å teste.

Når du har valgt betalingsmodell kan du sette et budsjett for kampanjen din. FB har en fantastisk lav inngangsbillett, noe som gjør det fabelaktig bra for testing. Det daglige budsjettet ditt kan settes fra 5 kroner og oppover, men hvis du vil ha nok data til å kunne gjøre en fornuftig vurdering bør du bruke en del mer.

Steg 4: Test. Test. Test.

Etterhvert som resultatene kommer inn kan det være smart å teste den samme annonsen med ulike moderasjoner. Bytt ut bildet. Endre litt på overskriften eller brødteksten, og se om det gir bedre resultater. Jo mer du tester, jo mer lærer du, og jo bedre resultater får du. Test både segmenteringen, annonsen og landingssiden og gjør forbedringer.

Har du erfaringer eller kommentarer til annonsering på Facebook så legg gjerne igjen en kommentar!

Erlend Førsund
Erlend er markedssjef og innholdsrådgiver i MarkedsPartner. Han har 17 års erfaring fra digital markedsføring og er forfatter av «Hvordan lykkes med content marketing». Erlend brenner for å gjøre bedrifter og enkeltpersoner til tankeledere i sine bransjer.
Du liker kanskje også
De 10 mest populære nyttårsforsettene og oppskriften på hvordan du kan fullføre dem
Content marketing’s historiske opprinnelse

Skriv en kommentar

Din kommentar*

Ditt navn*
Ditt nettsted