I denne artikkelserien vil du lære prinsipper og teknikker som vil få kundene til å verke etter å lese hele annonsen eller salgsbrevet ditt og strekke seg etter visakortet.

Å skrive overskrifter som selger er ingen kunst. Det er en vitenskap. Profesjonelle tekstforfattere vet dette og har siden tidenes morgen prøvd og feilet seg fram til prinsipper og teknikker som fungerer som magneter på de som leser dem.

Du er nå i ferd med å lære deg å bruke disse hemmelige våpnene slik at du kan bruke dem i din virksomhet og bli en dødelig marketing-ninja. Ferdigheter i skriftlig kommunikasjon er høyt verdsatt i dagens næringsliv, og hva er vel bedre å lære seg å mestre først enn overskriften?

Overskriftens hensikt

Tekster leses som regel ovenfra og ned, enten det er snakk om en annonse, et brev eller en artikkel. Overskriftens hensikt er derfor enkel: den skal dra leseren til neste del av teksten. Det kan være ingressen i en artikkel eller brødteksten i en annonse.

Når vi ser helhetlig på skrivekunstens (eller vitenskapen) er overskriften som den første dominobrikken i en serie av mange brikker. Når den faller treffer den neste brikke, som igjen faller og treffer den neste, som faller og treffer den neste, og så videre…

AIDA-formelen

AIDA-formelen er velkjent for mange som har jobbet med markedsføring og i forbindelse med skriving av overskrifter er den veldig nyttig. AIDA står for Attention (oppmerksomhet), Interest (interesse), Desire (begjær eller ønske) og Action (handling). All form for effektiv kommunikasjon er bygd på disse elementene, også overskrifter. Som regel spiller overskrifter på leserens begjær eller ønske.

I følge AIDA-formelen må overskriften gjøre følgende for deg som leser:

  1. Vekke din interesse ved å snakke om noe som er relevant for deg (for eksempel skriving)
  2. Tenne et begjær i deg til å vite mer ved å gi deg en gulrot (for eksempel et løfte om hvordan du kan skrive selgende overskrifter) .

I neste artikkel skal vi se nærmere på hvordan du kan oppnå dette.