Innsikt

Markedsbudsjettet – hvor stort bør det være, og hvordan fordele det på ulike kanaler?

Mange lurer på hva som er en fornuftig størrelse på et markedsbudsjett og hvordan de bør fordele det på de ulike kanalene.

Svaret på disse spørsmålene avhenger av en rekke faktorer, som for eksempel:

  • Konkurransesituasjon
  • Forretningsmodell
  • Omsetning og fortjeneste
  • Hvorvidt man er B2B eller B2C
  • Og mye mer…

Mine observasjoner

Men for å stikke fingeren i været og gi et utgangspunkt har min research og erfaring gitt følgende observasjoner:

  • Markedsbudsjettet regnes ofte i prosent av salgsinntektene
  • Et markedsbudsjett på 2-10% er vanlig i mange selskaper
  • Budsjetter på rundt 0,5% er ikke uvanlig blant B2B grossister
  • Innen retail og legemiddelbransjen har man budsjetter på rundt 20%
  • Budsjettstørrelsen blant B2B tjenester, B2C tjenester og B2C produkter er ganske lik
  • B2B produkter bruker vesentlig mindre (nesten halvparten av de øvrige) på markedsføring
  • Budsjettstørrelsen i prosent er mindre hos store selskaper enn i SMB-segmentet

Hva tas med i markedsbudsjettet?

Noen tar kun med utgifter til markedsaktiviteter, mens andre inkluderer personalkostnader til de som jobber i markedsavdelingen. Her varierer praksisen.

Fordeling på kanaler

Mobile weber, apper, sosiale medier og epost er områder markedsførere kommer til å bruke en økende del av budsjettet på.

En smart tilnærming

Den smarteste tilnærmingen til å sette et markedsbudsjett er å tenke strategisk:

  • Hvilke mål ønsker vi å oppnå mht salg?
  • Hvilke mål har vi for å øke kjennskap i markedet?
  • Hvordan er konkurransen?
  • Hvem er målgruppen?
  • Hvilke kanaler treffer vi dem best i?
  • Hvilke kanaler er mest kostnadseffektive?
  • Hva regner vi med å få igjen for hver brukte krone (ROI)?

Jo mer erfaring man får med dette, og jo flinkere man er til å måle effekten av alt man gjør, jo flinkere blir man til å sette realistiske markedsbudsjetter.

Kilder:
How much firms spend on marketing (cmosurvey.org)
MarketingProfs Q&A (marketingprofs.com)
Digital Marketing Spending Increasing Across All Channels: Survey (chiefmarketer.com)
Survey: Email top channel for increased spend in 2012 (dmnews.com)

Erlend Førsund
Erlend er Chief Marketing Officer og senior forretningsrådgiver i Spring, et konsulentselskap som hjelper SaaS- og tech-selskaper med å vokse raskere 🚀. Han er utdannet ved BI og NHH og har jobbet med markedsføring siden tusenårsskiftet.
Du liker kanskje også
Knut Arild Hareide: Fra tåkefyrste til visjonær leder
11 kurer for markedsplansyndromet

Skriv en kommentar

Din kommentar*

Ditt navn*
Ditt nettsted