Du har kanskje ført bedriften dit dere er i dag uten en langsiktig markedsstrategi eller en ordentlig markedsplan. Men vil dette kunne ta selskapet til neste nivå?

Tvilsomt. Hvis du iverksetter markedstiltak «ad hoc» etter «veien blir til mens vi går»-prinsippet, vet du ikke hvor du er på vei, og heller ikke hva du skal gjøre for å komme dit du ikke vet du skal. Mange mellomstore bedrifter jobber «ad hoc» med markedsføring, og lar omstendighetene i stor grad styre markedstiltakene.

Dette står i stor kontrast til strategiske markedsførere, som riktignok også kan iverksette tiltak ut fra kritiske omstendigheter, men som alltid styrer etter langsiktige mål og strategier. I markedsstrategien tegner vi opp de store linjene, og har gjerne et tidsperspektiv på 3-5 år. Markedsplanen er mer aktivitetsbasert, og utformes som regel årlig, gjerne på høsten.

En markedsstrategi vil blant annet kunne svare på følgende spørsmål:

  • Hvilke segmenter i markedet bør vi prioritere?
  • Tilbyr vi et høy- eller lavinteresseprodukt og hvor modent er markedet?
  • Bør vi forbedre eller innovere det vil tilbyr i markedet før vi legger mer penger og ressurser i markedsføringen?
  • Hvem er målgruppen vår og hva er deres viktigste kjøpskriterier?
  • Hvilken posisjon ønsker vi å innta, og hva bør vi gjøre på produkt- og kommunikasjonssiden for å komme dit?
  • Hvordan skal vi tiltrekke, etablere, beholde og gjenvinne kunder?
  • Hvilke mål og tiltak bør iverksettes på kundeservice?
  • Hvordan kan vi tilpasse produktet eller tjenesten for å styrke kundens totalopplevelse?
  • Bør vi gjøre noe med prisnivået, prismodellen eller oppgjørsformen?
  • Hva med distribusjon?
  • Hva kan vi gjøre for å først høste av den lavhengende frukten i form av eksisterende etterspørsel?
  • Hva skal vi kommunisere, hvordan og hvor?