Innsikt

Tre ord – hvordan har det gått?

Vi skuer utover Svinesund i koronatiden

For snart ni måneder siden skrev jeg om Chris Brogans tre ord-konsept og lovet å gi en rapport om hvordan det har gått med mitt forsøk på å implementere det i hverdagen. Her er den.

NB: Leste du ikke min forrige artikkel, gjør det før du leser denne. Da får du et innblikk i hva tre ord-konseptet er, hvilke ord jeg valgte og hvorfor.

Bildet over er fra en tur vi tok opp på et utsiktspunkt hvor vi lengselsfullt kunne skue over Svinesund mot søta brors rike. Det var 19. april, og jeg hadde i over tre og en halv måned praktisert mine tre ord. 

Om det funker? Ja, det gjør det. (Og det til tross for at jeg ikke har vært flink til å repetere dem daglig.) Likevel ligger de i underbevisstheten min som et stille mantra, noen ganger høylytte også.

Det å velge ut tre ord som skal prege mitt 2020 har hjulpet meg å ta viktige beslutninger og har gitt meg en dytt i riktig retning på områder jeg har ønsket å bli bedre.

Jeg vil ta for meg noe av det de tre ordene mine (identitet, stemme, ritualer) har hjulpet meg med hittil i år.

Ritualer

Resultat: Jeg har ført journal i et halvt år nå. 

Ordet ritualer handler for meg om å etablere gode vaner. Ett av målene mine var å føre en daglig journal.

Først brukte jeg Evernote, men gikk raskt over til DayOne, en app som støtter tale-til-tekst og som er kryptert. Du kan prate til den, og den lagrer både lydfilen og en transkripsjon av det du sa.

I starten var jeg veldig ivrig, skrev langt, dokumenterte dagen med bilder, hadde flere seksjoner i dagboken og brukte 30-45 minutter på den daglig.

Jeg svarte på spørsmål som:

  • Hva har jeg gjort i dag?
  • Hva kunne vært bedre?
  • Hva var det beste som hendte i dag?
  • Status på viktige prosjekter
  • Hva skal jeg gjøre i morgen?
  • Hvordan ivaretar jeg de tre ordene mine?

Etter hvert falt engasjementet mitt litt, jeg fjernet seksjonene og skriver nå bare det jeg føler for, uten å presse det inn i en mal. Enkelte dager tar det meg bare et par minutter.

Jeg tror jeg kommer til å fortsette med journaling, men innser at jeg må investere mer tid i den. De gangene jeg tar meg bryet med å analysere dagen, gjenbesøke de tre ordene mine og planlegge morgendagen får jeg mest uttelling av journalen.

Identitet

Resultat: Rollebytte fra markedssjef til innholdsrådgiver.

Jeg plukket ut ordet Identitet for å bli mer bevisst på mine mikro-identiteter (roller) og for å dyrke mine sterke sider og det som gir meg mest energi og glede.

Etter å ha jobbet som markedssjef i MarkedsPartner i fem år, en variert og spennende stilling hvor jeg har fått vært med på å bygge opp vår inbound-satsning fra grunnen av og satt byrået på kartet som en av de ledende i vår nisje, gikk jeg i tenkeboksen på hva jeg ønsket å gjøre videre.

Jeg falt ned på at jeg ønsket å gå over i en rolle som konsulent, nærmere bestemt innholdsrådgiver, som er tittelen min nå. Jeg jobber med flere spennende kunder for å hjelpe dem med å etablere seg som tydelige merkevarer gjennom godt innhold tuftet på våre metoder for inbound marketing og kundereiser. I jobben er det også en god del skriving («ghost writing», og jeg blir godt kjent med mange vidt forskjellige bransjer.

Som markedsfører gjennom 18 år klarer jeg imidlertid ikke å la være å oppdatere meg på marketingfaget, og jeg ser ikke bort fra at jeg i fremtiden igjen vil jobbe som markedssjef. Men akkurat nå har jeg privilegiet å få jobbe tett på daglig ledere og markedssjefer hos mine oppdragsgivere, som sparringspartner og skribent, og det utrolig gøy, og kanskje den beste måten å videreutvikle egen kompetanse på.

Stemme

Resultat: Jeg har skrevet 10 fagartikler og har podkast i støpeskjeen.

Stemme er et ord jeg valgte for å stille inn siktet på hva jeg ytrer meg om, så jeg bruker energi og båndbredde på det som betyr mest for meg, først og fremst profesjonelt, men også privat.

Jeg har skrevet om markedsføring og kommunikasjon nå i 11 år, både på denne bloggen og flere andre steder, og det er noe jeg har opprettholdt.  Jeg har skrevet 10 bloggartikler dette halvåret. To av dem om podkasting: Derfor bør podkasting inn i markedsstrategien din? og Hvordan starte en podkast.

Podkasting er et medium i vekst og et spennende format, som jeg har brukt en del tid på å utforske. Det er alltid farlig å snakke om ting som kanskje blir noe av, men jeg er godt på vei med konsept for en podkast, som jeg vil komme tilbake til i et senere blogginnlegg.

Konklusjon

Summa summarum: De tre ordene har fungert for meg og er fremdeles med på å gi retning i hverdagen. Jeg ser allerede frem til nyttår, når jeg skal velge tre nye ord for 2021.

Erlend Førsund
Erlend er innholdsrådgiver i MarkedsPartner. Han er utdannet ved BI og NHH og har 18 års erfaring fra B2B-markedsføring, 8 av dem som markedssjef i to selskaper. Han er forfatter av «Skap resultater med inbound marketing» og «Hvordan lykkes med content marketing». Erlend brenner for å gjøre bedrifter og enkeltpersoner til tankeledere i sine bransjer gjennom innhold.
Du liker kanskje også
Endelig i gang igjen!
Slik får du henne til å søke på din skole

Skriv en kommentar

Din kommentar*

Ditt navn*
Ditt nettsted