“Gode vaner er det verdt å være fanatisk over.” – John Irving

Det sies at det tar 21 dager å etablere en vane. Og like mange dager å bryte en.

Forskere har imidlertid funnet at det tar mellom 18 og 254 dager for en vane å bli 95% innarbeidet.

Men la oss være optimistiske da, og si at om 21 dager kan du ha etablert én god vane eller brutt én dårlig en.

Som markedsfører styrer du etter en strategi og en målsetning, men tenk på følgende:

  • Har du vaner i ditt profesjonelle eller private liv som strider mot ditt strategiske veivalg?
  • Vet du om strategisk fundamenterte handlinger du burde gjort om til vaner?

Når du vet hvilken vane du vil etablere eller bryte kan du benytte følgende prinsipper:

  • Skriv ned målet ditt i positive ordelag. Det er magi i det å sette ting ned på papiret, og du skaper en følelse av forpliktelse.
  • Rams opp alle grunnene til hvorfor du ønsker å skape eller bryte denne vanen. Det vil hjelpe din besluttsomhet i å nå målet.
  • Finn alternative rutiner. Galskap er å forvente nye resultater ved å gjenta de samme rutiner og handlinger.
  • Snakk til deg selv underveis. Si til deg selv at du gjør fremgang. Prøv! Det virker!
  • Skaff deg hjelpere som kan oppmuntre deg og forsterke din følelse av forpliktelse og motivasjon.
  • Vær forberedt på at noen vil prøve å demotivere deg, og fortell dem rett ut hva de egentlig gjør når de prøver på det.

Har du identifisert en god vane du ønsker å ha, eller har du alt for lenge ergret deg over en du vil bli kvitt?

Faktisk kan du få hjelp til akkurat det på HabitForge eller 21Habit… på 21 dager.

Kanskje du ønsker å bli mer aktiv i sosiale medier og være mer tilstede ved å lytte til interessante samtaler og innlegg, dele det du liker og engasjere deg i dialog med andre? Jeg tror i så fall ikke at du er den eneste, og hvis du likte dette innlegget så setter jeg pris på at du deler ett ord, en setning eller flere i kommentarfeltet. Eller at du bare “liker” det på Facebook. Eller på Twitter.

God sommer!