Innsikt

Mine tre ord for 2022 (+ en liten tweak)

Erlend Førsund

Det nye året ligger foran som et hvitt ark ingen har skrevet på. I dag har jeg valgt de tre ordene som skal være mine ledestjerner i 2022.

Hva går konseptet ut på?

Velg tre ord (ikke to eller fire) for det kommende året. Ordene skal være dine ledestjerner, og de trenger ikke gi mening til andre enn deg selv. 

Les denne artikkelen for en grundig forklaring.

Du vil få ekstra stor effekt om du reflekterer over dem daglig, bruker dem som punkter i sjekklisten din før du tar viktige beslutninger eller evaluerer dagen din basert på dem når du skriver i journalen din.

Her er ordene mine fra tidligere år:

Hvordan gikk det med ordene mine i 2021?

Som en av mine LinkedIn-kontakter bemerket her om dagen, har ordene jeg valgte for 2021 på sett og vis manifestert seg i livet mitt.

Ett av dem er lederskap. I løpet av året fikk jeg muligheten til å joine konsulentselskapet og vekstbyrået Techweb, som deres CMO og er nå en del av ledergruppen, men også acting head of marketing for en kunde og forretningsrådgiver for to kunder.

Jeg har også fortsatt å dele (mest på LinkedIn og firmabloggen til Techweb), dog ikke like mye som jeg hadde tenkt. Men la oss si at 2021 har handlet om å komme i posisjon og mentalt berede seg på å dele mer og at effekten først vil komme i år. Innvielse var mitt siste ord, og også der har jeg gjort fremskritt, og det vil være et fokus for meg videre.

Mine tre ord for 2022

Mine tre ord for 2022 begynte jeg å tenke på et par uker før nyttår, men det er først i dag, 1. januar, at de sitter. Her er de:
 

10X

Dette er kort for “Growth Mindset”, at jeg alltid spør hvordan vi kan ta noe til neste nivå, at jeg ikke slår meg til ro med en god ide, men tar ideen opp trappa noen etasjer, så den blir episk. 10X gjelder både ideer, hvordan de tas ut i praksis og å sette mål. Tenke stort. Skru det ti knepp opp!
 

Nei

Jeg vil si mer NEI. Nei til tidstyver, energi-tappere og alt som har en tendens til å styre meg og ikke omvendt. Det vil si 74 prosent av nyhetene og 98 prosent av Facebook. Gode ideer (the enemy of great). Ja er behagelig. Ja er ofte feigt. Nei koster. Nei vokser du på. Nei gir deg respekt. Å virkelig si JA til noe krever at du sier NEI til en haug andre ting. Så om jeg blir ordentlig god på å si nei til mange uviktige ting, kan jeg bli enda flinkere til å si JA til tingene som virkelig betyr noe. 
 

Investere

Det er forskjell på å bruke penger og å investere penger. Det er forskjell på å bruke tid og investere tid. Når du investerer, har du tenkt over saken grundig, overveid fordeler og ulemper, kalkulert risikoen, og du tar en sjanse på at det du investerer vil gi en god avkastning. Når du bruker, er du ikke like bevisst (“intentional”). Du er kanskje impulsiv eller gjør noe av gammel vane. Jeg vil se på tid, krefter og penger som noe jeg kan investere, eller ikke, og være strengere på hva jeg investerer i og ikke.
 

Årets tweak: Et brev til meg selv

Jeg har også gjort noe annet i år, inspirert av YouTuberen TK Kader. Jeg har skrevet et brev til mitt fremtidige jeg, som jeg skal lese 1. januar 2023. Brevet er en oppsummering av hva jeg har oppnådd (mål) i 2022 og hva status er første nyttårsdag 2023. Jeg håper å kunne dele litt av det på denne bloggen om et års tid.
 
Godt nytt år! Hva er dine tre ord? 
 
Erlend Førsund
Erlend Førsund
Erlend er Chief Marketing Officer og senior forretningsrådgiver i Techweb, et konsulentselskap som hjelper B2B SaaS- og tech-selskaper med å vokse raskere 🚀. Erlend er utdannet ved BI og NHH og har jobbet med B2B-markedsføring siden tusenårsskiftet.
Du liker kanskje også
Epost-markedsføring: Når tall blir klartekst
Øk prisene og gi kunden mer verdi

Skriv en kommentar

Din kommentar*

Ditt navn*
Ditt nettsted