Istedenfor tradisjonelle nyttårsforsetter, velger jeg heller tre nøkkelord for det nye året. Dette er en praksis jeg har fulgt trofast, og nå er det på tide å avsløre mine tre ord for 2024, samt litt om hvordan 2023 gikk.
Hva er ideen bak dette?
Det handler om å velge tre ord som skal guide deg gjennom året. Disse ordene fungerer som personlige retningslinjer, og de trenger ikke nødvendigvis å være forståelige for andre enn deg selv.
For en dypere forståelse, ta en titt på denne artikkelen, som viser deg hvordan du kan gjøre dette.
Disse ordene blir enda mer kraftfulle hvis du tar deg tid til å reflektere over dem regelmessig. Enten det er å ha dem i bakhodet ved viktige avgjørelser, eller når du planlegger. Du kan også bruke dem som et mål for dagen når du skriver i din journal og spørre deg selv: “Hvordan levde jeg opp til dette ordet i dag?”
Nedenfor er mine valgte ord fra de siste årene:
- 2014 – Gull. Wesley. Gi.
- 2020 – Identitet. Stemme. Ritualer.
- 2021 – Lederskap. Innvielse. Deling.
- 2022 – 10X. Nei. Investere.
- 2023 – Reodor. Hærfører. Wesley.
Hvordan gikk det med ordene mine i 2023?
Jeg har vel hatt bedre år når det gjelder å fokusere på ordene mine (som du kan lese om her), men egentlig har de manifestert seg godt likevel. Reodor hadde med å “komme opp med originale ideer og sette dem ut i livet” å gjøre, og ambisjonen var 1095 ideer på nyttårsaften 2023. Jeg er langt unna det tallet, men jeg har likevel fått noen gode ideer i 2023, som jeg kommer til å sette ut i livet i år (så følg med). Hærfører var mitt andre ord, som handler om å ta eierskap til beslutninger og ta dem i mål. Der føler jeg at jeg har fått prøve meg i prosjekter som møtte motstand inntil de var realisert. Du må tro på det du gjør, selv om ingen andre gjør det. Det siste ordet mitt var Wesley. Det handler blant annet om å være metodisk. Det siste året har jeg implementert flere metoder, som har revolusjonert måten jeg jobber på, og som jeg også har brukt i coaching og rådgivning med kunder.
Hvordan har det gått med businessen min i 2023?
Mange spør meg hvordan det går etter at jeg startet for meg selv i år. Jeg må innrømme at jeg har det veldig gøy, og jeg er takknemlig for å kunne jobbe med bedrifter som er i særklasse i sine markeder. Her er tre oppdrag jeg har jobbet med i året som gikk og noen refleksjoner du kanskje vil finne interessante:
⭐️ Bedrift 1: Jeg er CMO i et markedsledende nordisk selskap hvor vi i 2023 lanserte bransjens første podcast, både i video og lydformat. Podcasting er ikke en “get rich over night”-greie, men hva er vel bedre egnet til å vise frem all den kunnskapen og lidenskapen som bor i folka i bedriften? Som alt annet er podding en reise, hvor man på episode 87 vil se seg tilbake til episode 9 og lure på hva i all verden man drev med. Ikke la illusjonen om at det må være ‘perfekt’ hindre deg fra å ta det første steget. Hvis dere kan greiene deres, viser litt passion og lyd og lys er på stell, så kan det være en fin måte å skape synlighet på. Og så vil du ha “mat” til mye annet innhold også.
⭐️ Bedrift 2: I dette 3 måneders-oppdraget coachet jeg en markedsavdeling og var sparringspartner for CMO på prosess, team/roller og strategi. Selskapet har over 100 ansatte, er markedsledende i sitt segment og var allerede svært profesjonelle i markedsarbeidet sitt da jeg kom inn. Derfor er det ekstra gøy å se at mitt korte opphold har båret frukter i form av økt engasjement og en ny arbeidsform med ukentlig oppfølging av KPI-er (scorecard), toukers-sprinter og kvartalsplaner.
⭐️ Bedrift 3: Jeg er ghostwriter for selskapets CEO og hjelper dem bygge en tankelederposisjon gjennom innhold av toppkvalitet. Jeg hjelper dem også til å utnytte verdens beste CRM-plattform, HubSpot på en smart måte. Jeg har jobbet med HubSpot siden 2014, og vil påstå det er noe av det beste som har hendt marketing-bransjen siden oppskjært brød.
Mine tre ord for 2024
Mine tre ord for 2023 begynte jeg å tenke på rett før jul, men de falt på plass i dag, 2. januar:
- Dele: Jeg vil dele mer i år … kunnskap, metoder og verktøy som jeg har hatt suksess med i mine 22 år innen B2B-markedsføring, (og som fungerer i dag, så klart). Jeg har blogget siden 2009, men på grunn av fulle kalendere med oppdrag har bloggen blitt nedprioritert, også i 2023. Nå skal den trenden snus og tid skal settes av i kalenderen.
- Skalere: Det jeg legger i å “skalere” er å vokse eksponentielt ved å bruke smartere måter for å gjøre mer uten å miste kvalitet. Stikkordene her er metode, beste praksis og teknologi (AI). Evnen til å skalere er viktig både som konsulent for mine kunder, men også for å vokse min egen konsulentvirksomhet.
- Balansere: Vi mennesker er mer enn bare arbeidsmaskiner. Vi er komplekse vesener som består av ånd, sjel og kropp. Hvis vi gir for lite oppmerksomhet til en av disse, går det ut over de andre. Vi må være i balanse og gi rom for å pleie de åndelige og relasjonelle behovene våre, samt ta vare på vår egen kropp og helse. Dette må det settes av tid til. Tid til familie, tid til å trene, tid til bønn, meditasjon og refleksjon. Tid nok til å være et helt menneske, i balanse.
PS. De tre ordene erstatter ikke mål og planer. Som en “bonus” til mine tre ord skriver jeg også et brev til meg selv i dag, til 31/12-24-utgaven av meg selv. Der beskriver jeg hvordan året gikk, hva jeg har oppnådd og hvordan status er på nyttårsaften om ett år. En fin måte å visualisere sine mål på, og ekstra gøy om noe faktisk stemmer når du leser det tolv måneder etterpå.
Nå er det din tur
Å velge tre ord for det nye året er en inspirerende og effektiv måte å sette personlige mål og intensjoner. Istedenfor de tradisjonelle nyttårsforsettene, inviterer jeg deg til å utforske denne metoden ved å velge tre ord som vil hjelpe deg å nå dine mål og leve opp til dine verdier i 2024. La dem være dine ledestjerner å navigere etter, og se hvor denne reisen tar deg. Jeg ønsker deg et fortreffelig nytt år fylt med vekst, oppdagelser og oppfyllelse.